תרגילי פיתוח קול – קול ראש, קול חזה ו-פלסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

המושג "רגיסטר" הינו אחד המושגים הנפוצים ביותר ב פיתוח קול. מורי פיתוח קול נוהגים לחלק את הפקת הקול לשני סוגים – ראש וחזה, ומכאן מגיעים המושגים "קול ראש" או "רגיסטר ראש", ו"קול חזה" או "רגיסטר חזה" בהתאמה. שני הרגיסטרים נבדלים באופן בו מיתרי הקול עובדים בזמן הפקת קול.

המונח "קול חזה" ב פיתוח קול מתייחסת אל איכות הקול המשמשת את רובנו לדיבור. בזמן דיבור, הקול מהדהד בעיקר בבית החזה. המונח "קול ראש" ב פיתוח קול מתייחס לכך שעם המעבר להפקת צלילים גבוהים יותר, הקול מתחיל להדהד פחות באיזור החזה ויותר בחללי הראש,  כמו הפה, הסינוסים והאף.

מושג נוסף מעולם פיתוח קול הוא ה"פלסטו". לעיתים קרובות זמרים ואפילו מורים ל פיתוח קול מבלבלים בינו לבין קול ראש, למרות שלמעשה הפלסטו הינו רגיסטר שונה, המתאפיין בקול אוורירי מאוד, הנוצר ע"י מיתרי קול רפויים שאינם נצמדים זה אל זה באופן הדוק בזמן הפקת הקול. ישנם מורי פיתוח קול הגורסים כי שירת פלסטו הינה כלי יעיל לפיתוח גישה ראשונית לצלילים גבוהים. מורים אלו ל פיתוח קול מאמינים כי השימוש בפלסט יתחלף בהדרגה, עם ההתמדה בתרגול פיתוח קול, בקול חזה "מלא". כך שלבסוף התלמיד יוכל לבחור להשתמש בקול המשלב רגיסטר חזה, ראש ופלסטו, ולא להיות תלוי רק בפלסטו להשמעת צלילים גבוהים.

תרגיל פיתוח קול לזיהוי נקודת מעבר רגיסטרים

תרגילי פיתוח קול נועדו כדי לאפשר מעבר מקול חזה אל קול ראש בצורה הדרגתית ומאוזנת. מורה לפיתוח קול בפגישתו הראשונה עם התלמיד, בד"כ ינסה לזהות את נקודת המעבר בה התלמיד עובר באופן ספונטני משירת חזה לשירה בקול ראש. שיעורי פיתוח קול קלאסיים נעשים בעזרת פסנתר, התלמיד ל פיתוח קול מתבקש לשיר צלילים בסדר יורד ועולה בסולם,  והמורה ל פיתוח קול מנסה לזהות מתי הקול עובר מהחזה לראש. בד"כ ישנו טווח של צלילים אותם ניתן לשיר בשני הרגיסטרים.

תרגיל פיתוח קול לזיהוי קול חזה/ראש

כדי לתרגל את ההבנה של קול חזה בשיעור פיתוח קול, מורה לפיתוח קול מבקש מהתלמיד להניח יד על החזה ואומרים "אני". חוזרים שוב על המילה אך מאריכים את צליל "אאאאההה", מריגשים את הקול יוצר ויברציה המורגשת ביד. באותו תרגיל פיתוח קול בו אנו מניחים יד על החזה, נוכל להרגיש כי בצלילים גבוהים יותר ישנה פחות ויברציה מורגשת ביד.

תרגילי פיתוח קול ראש/חזה – אז מה המטרה בעצם?

מטרת שיעורי פיתוח קול, בהקשר הזה, היא ללמד את התלמיד כיצד למתן, לפרוש ולרכך את המעבר בין קול חזה וראש, כך שהקול ממשיך להדהד באיזור החזה גם בצלילים גבוהים. מרבית הזמרים, לפני שהתחילו ללמוד פיתוח קול יכלו לשיר בערך אוקטבה וחצי בקול חזה, לפני שבירה חדה ומעבר לקול ראש. פיתוח קול מאפשר לתלמיד לשיר בקול המשלב הדהוד ראש וחזה, וכמו כן משלב שירה "מלאה" עם פלסטו, על טווח רחב של צלילים. כך ש פיתוח קול  תורם להפקה קולית מורכבת ומאוזנת.

 

אינטגרציית קול בתנועה

חזרה למוזיקליות אורגנית

מאמר של סמדר אימור מתוך החוברת "מחול עכשיו" אתחיל בנימה אישית המנסה להתחקות אחר אותה קריאה פנימית, אינטואיטיבית, אשר הובילה אותי אל הדרך בה התפתחה

קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

"קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול".

עצמי אותנטי ומוסיקליות

"עצמי אותנטי" כחוויית הבעה גופנית "לעיתים מזומנות מחווה של התינוק נותנת ביטוי לדחף ספונטני. מקור המחווה הוא העצמי האמיתי, והמחווה מעידה על קיום עצמי אמיתי

גל התנועה – חזרה לתנועה הטבעית

"גל התנועה" הינו אחד המושגים היסודיים בתהליך הריפוי בקול / טיפול בקול ובתנועה בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה". אנו מתרגלים ומעירים מחדש את זרימת גל התנועה לאורך עמוד