סיליבוס לשנת הלימודים תשע"ז 2016-17

 

מפגש

תאריך

שעות

נושא השיעור

חומר קריאה

1

 

10.30-15.00

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי-זרימה מתוך תמיכה.

גל התנועה – התרופפות והזדקפות.

תרגול התנועה המחזורית של התרופפות והזדקפות לאורך השלד במצבי תנועה מגוונים: ישיבה, עמידה, הליכה ותנועה בחלל. סנכרון פעולות ההרפייה והדחיפה עד לקבלת גל תנועתי הרמוני הזורם לאורך השלד מכפות הרגליים ועד הקודקוד. גל זה נושא עליו את הנשימה והקול תוך תמיכה מרבית של השלד.

הוויברציה הקולית כגורם לתחילת תנועתיות ותנודתיות במערכת הנוזלים. תנועה ספונטנית. הבעה קולית ספונטנית.

פרטנרינג : עבודת זוגות. הדהודים, שיקופים, ליווי, תמיכה.

קבוצה: מעגלי ריטואל-ריפוי.

רות אלון "חזרה לתנועה טבעית", פרקים נבחרים.

2

 

מדיטציה קולית

יסודות הגוף המוסיקלי-זרימה מתוך תמיכה.

גל התנועה והמוסיקליות של עמוד השדרה.

עבודה ממוקדת בחוליות עמוד השדרה בשילוב עבודה קולית בצלילים ארוכים. עבודה על שכלול התנועתיות השדרתית בעזרת מגע עדין, ההבעה הקולית משקפת את תנועת החוליות, לכל חוליה גוון צליל והשפעה על התפתחות התנועה המוסיקלית של האלתור.

פרטנרינג: עבודת זוגות. מגע-קול-סיפורי גוף קוליים באזורי גוף שונים.

קבוצה : מעגל אלתור. צמיחה סוליסטית בתמיכה קבוצתית. פיתוח מיומנויות הקשבה להשתנות הדינמיקה, הקצב והאנרגיה בקבוצה. יכולת תיאום אורגני בהקשבה בין פנים לחוץ.

."גל התנועה" מאמר מאת סמדר אימור. בדיאלוג עם ספרה של רות אלון "חזרה לתנועה טבעית"

3

 

 

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי

גל התנועה – הכוח המייצב (החוק השלישי  של ניוטון)

הבנת חוקי כוח המשיכה והכוח המייצב בקונטקסט של מעבר כוחות פיזיקאליים דרך הגוף.

קשר כפות רגליים אדמה, השלד נושא את המשקל, עזיבה התמסרות לכוח הכבידה. הציר האנכי והציר האופקי. ארגון הצירים וחלוקת תשומת לב. תמיכה האדמה את השלד.

חווית הצירים והדינאמיקה של הרפיה, תמיכה והזדקפות באלתור הקולי. חווית הנביעה המוסיקלית המגיעה מהדינאמיקה בין כוח הכבידה והכוח המייצב.

 

מאמר "גל התנועה – הכוח המוחזר מהאדמה: החוק השלישי של ניוטון".  מאת רות רבינס

4

מדיטציה קולית.

פרפורמנס-מופע העצמי. ספונטניות ומבנה. אימפרוביזציה כדרך של קשיבות עמוקה לטבעה המשתנה של המציאות. נראות, עדות, התבוננות.

מה שבפנים הוא מה שבחוץ.

יצירת שפה יצירתית אישית.

" שימוש בקול וזמר בטיפול"-מאת פול ניוהם.

מפתח שיטת voice movement therapy,

פרקים נבחרים.

5

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי

תיבות תהודה – מרכיבי הקול

העמקת החקירה של הדהוד הקול באיברי הגוף השונים, תוך התייחסות לאזורים קטנים ומגוונים, מכף-רגל ועד ראש.
כיצד תשומת הלב לתחושה העולה מאיזורי גוף שונים מהדהדת ומשפיעה על ההפקה קולית?

נשים לב למאפייניהם השונים והמיוחדים של איזורי התהודה כפי שהם באים לביטוי קולי מוסיקלי ויצירתי, דרך מאפייני הקול: גובה צליל ומנעד קולי, מקצב, טמפו, דימויים ודמויות קוליות.

עבודת זוגות

מעגל קבוצתי.

" האם המוסיקה היא צורת חשיבה ארכאית" מאמר מאת קימו להטונן. חלק ראשון.

7

מדיטציה קולית.

אוטוביוגרפיה ווקאלית – ליווי ותמיכה.

הזיכרון הגופני הרוטט בגוף ומקבל ביטויים מוסיקליים/קוליים/תנועתיים. עבודה עם דמויות פנימיות, תכנים אישיים ממוקדים, סיפורים אישיים וחלומות

היכולת להצטרף, ללוות ולתמוך בסיפור האוטוביוגרפיה של האחר. כלים לעבודת זוגות: מבנים קוליים לליווי קולי, תמיכה במגע, שיקוף, הדהוד.

"קול צליל" פרק מתוך הספר אפקט מוצרט מאת דון קמבל. חלק א'

8

מדיטציה קולית.

אוטוביוגרפיה ווקאלית – מרכיבי הקול
מרכיבי הקול: מרקמים, גוונים, איכויות, מנעדים, קצב, דינמיקה, ווליום. הרחבת יכולת הביטוי האישי והסיפור האוטוביוגרפי דרך שכלול הרפרטואר הקולי/תנועתי.

" האם המוסיקה היא צורת חשיבה ארכאית" מאמר מאת קימו להטונן. חלק שני.

9

מדיטציה קולית.

פרפורמנס-מופע העצמי. ספונטניות ומבנה. אימפרוביזציה כדרך של קשיבות עמוקה לטבעה המשתנה של המציאות. נראות, עדות, התבוננות.

מה שבפנים הוא מה שבחוץ.

יצירת שפה יצירתית אישית.

"יונג והארכיטיפים האקוסטיים" מתוך ספרו של פול ניוהם "the singing cure an introduction to voice movement therapy".

10

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי

עבודה עם תנועות vowels

שימוש בתנועות (vowels) וצירופי תנועות. חקירת ההשפעה הנפשית והגופנית של עבודה קולית בצלילים ארוכים עם תנועה מסויימת. הקשר למרכזיים אנרגטיים ומדיטציות קוליות המשתמשות בתנועות.

מבוא לעבודה אנרגטית.

קריאה בספר יצירה.
מאמר אודות השימוש הקבלי בצירופי תנועות להשגת מצבי תודעה אקסטטיים, לפי כתביו של רבי אבולעפיה.

"הקול כחומר ורוח" מאת דנה רזניק

11

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי – עבודת עיצורים

עבודת עיצורים בדגש על הקשר להתכווצות והרפיית השרירים הטבעתיים. חווית העיצורים והתנועתיות בחלל הפה כחוויה גופנית שלמה, הקשר בין עיצורים ותנועת הסוגרים, שרירי הנשימה ושרירי ייצוב השלד.

תפקיד העיצורים בחוויה הרגשית/נפשית.

חשיבות השימוש בהגאים-ג'יבריש-כשפה הראשונית והארכאית.

מבוא לעבודה אנרגטית.

עבודה עם שירי ריפוי.

"שיטת פאולה" מאת פאולה גרבורג

12

מדיטציה קולית.

אוטוביוגרפיה ווקאלית – עבודת עיצורים

שימוש בעיצורים ושפת ההגאים כמרכיב חיוני בתוך הסיפור האוטוביוגרפי הקולי.

פרטנרינג: עבודה בזוגות.

מעגל טרנס –חזרתיות לצורך מעברים במצבי תודעה. מצבים המאפשרים הופעת רובד של תכנים קוליים ומוסיקליים ממעמקי התת-מודע.

"המוסיקה שבמילים" מתוך הספר שימוש בקול ובזמר בטיפול מאת פול ניוהם

13

יום ה 6.3

9:00-17:00

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי – תנועה התפתחותית

שיקום אינטגרציה אורגנית ראשונית-טרום מילולית. אבולוציה ותנועה התפתחותית העוברת דרך שלבי התפתחות התנועה והיציבה של התינוק: מעבודת רצפה, זחילה, להזדקפות והליכה. תיקון הספור האוטוביוגרפי הגופני/נפשי באמצעות הקניית יכולות התנהלות זורמת בין מצבים ושחרור מדפוסי יציבה ישנים ומגבילים.

עבודה בזוגות. תנועה התפתחותית בליווי ותמיכה של מגע וקול.

עבודה קבוצתית: התהוות היצירה הקבוצתית.

"the singing cure an introduction to voice movement therapy".

14-16

ריטריט אמצע שנה.

פרפורמנס-מופע העצמי. ספונטניות ומבנה. אימפרוביזציה כדרך של קשיבות עמוקה לטבעה המשתנה של המציאות. נראות, עדות, התבוננות.

מה שבפנים הוא מה שבחוץ.

יצירת שפה יצירתית אישית.

מנחות: רות רבינס, סמדר אימור.

17-18

מדיטציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי – מרכיבי הקול
מרקמים, גוונים, איכויות, מנעדים, קצב, דינמיקה, ווליום.הכלים להרחבת הביטוי האישי והסיפור האוטוביוגרפי.

מבוא לעבודה אנרגטית. מרכזים אנרגטיים. תפקידם. מדיטציות קוליות בהקשר של המרכזים. הספור הביוגרפי בהקשר של מרכזיים אנרגטיים.

עבודה עם שירי ריפוי.

שירת העשבים על פי תורתו של רבי נחמן בברסלב. ליקוטי מוהר'ן סג.

19-20

מדיציה קולית.

יסודות הגוף המוסיקלי – נשימה-תנועה-קול.
שיקום אינטגרציה אורגנית ראשונית-טרום מילולית. מגע וקול. אבולוציה ותנועה התפתחותית.

מבוא לעבודה אנרגטית. מרכזים אנרגטיים. תפקידם. מדיטציות קוליות בהקשר של המרכזים. הספור הביוגרפי בהקשר של מרכזיים אנרגטיים.

דמויות פנימיות אנרגטיות. –שיחות עם…….

פרטנרינג: עבודה בזוגות

קבוצה: ריטואל מעגל ריפוי. דמויות פנימיות

מאמר "עצמי אמיתי, עצמי כוזב" מ דונלד ו' וינקוט.

מתוך הספר" עצמי אמיתי, עצמי כוזב"

21-23

מדיטציה קולית.

אוטוביוגרפיה ווקאלית רשומה בגוף
תיבות תהודה בגוף ומשמעותן הרגשית.
התבוננות קבוצתית במונולוגים, ובאפשרות להצטרף למונולוג בתפקידי תמיכה וליווי.

דיאלוגים קוליים-אחדות-מובחנות-היפרדות.

השדה המוסיקלי הקבוצתי. אחדות-מובחנות-היפרדות. פוליפוניה קולית.

"קול צליל" פרק מתוך הספר אפקט מוצרט מאת דון קמבל. חלק ב'.

24-26

מדיטציה קולית.

אוטוביוגרפיה ווקאלית – מגע וקול
עבודת מגע כמקור לעולם דימויים ואסוציאציות קוליות. הקול כמגע. האפשרות לשמירה על יכולת הבעה אותנטית המשקפת את קליידוסקופ מצבי הנפש המשתנים בתוך עולם של תקשורת אינטימית.

פרטנרינג:עבודת זוגות. מובחנות של סוגי מגע והקשרם למצבי נפש ואינטימיות.

התהוות היצירה הקבוצתית.

27-29

מדיטציה קולית.

הגוף המוסיקלי-הפעמה.

אוטוביוגרפיה קולית. מעברים בין מרחבים. בין מרחב הקוליות למרחב הדיבור, למרחב ההבעה בציור ובכתיבה.

דימויים קוליים, דמויות קוליות, דימויי מקום וזמן. דמויות אור וצל, על שדים ומלאכים.

קבוצה : מעגל אלתור. הקשבה עמוקה למתהווה במרחב השקט המקיף את מרחב העשייה.

עבודה עם שירי ריפוי.

"המוסיקה שבמילים" מתוך הספר שימוש בקול ובזמר בטיפול מאת פול ניוהם

"יונג והארכיטיפים האקוסטיים" מתוך ספרו של פול ניוהם

30-32

ריטריט סיום-שלושה ימים-רביעי חמישי –שישי.

מנחות: רות רבינס, סמדר אימור.

 

 

 

חדש אצלנו

אירועים קרובים ומסלולי לימוד

צרו איתנו קשר

צרו קשר

לקבלת עדכונים על פעילויות חדשות ולמידע נוסף: 

אנחנו ברשת

סינפסה בפייסבוק

אינטגרציית קול בתנועה

כשאני שרה, אני יודעת

היה זמן שהצלילים התחילו להגיע אלי. זרמו דרכי קולות מוסיקליים,  שירה אינטואיטיבית. זו הייתה חוויה מאוד עוצמתית, תחושה שהצלילים מעבירים לי אינפורמציה. לא  מנטלית, לא

קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

"קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול".

עצמי אותנטי ומוסיקליות

"עצמי אותנטי" כחוויית הבעה גופנית "לעיתים מזומנות מחווה של התינוק נותנת ביטוי לדחף ספונטני. מקור המחווה הוא העצמי האמיתי, והמחווה מעידה על קיום עצמי אמיתי

גל התנועה – חזרה לתנועה הטבעית

"גל התנועה" הינו אחד המושגים היסודיים בתהליך הריפוי בקול / טיפול בקול ובתנועה בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה". אנו מתרגלים ומעירים מחדש את זרימת גל התנועה לאורך עמוד