תכנית דו שנתית להכשרת מנחים ומלווי תהליכי שינוי וריפוי בירושלים 2019-20

'אינטגרציית קול בתנועה'

"ביוגרפיה של אדם ועולם רשומה בגוף"

תכנית דו שנתית להכשרת מנחים ומלווי תהליכי יצירה, ריפוי וטרנספורמציה

בהנחיית סמדר אימור ומורים אורחים 

(ניתן להצטרף גם רק לשנה אחת)

תאריך התחלה: 24-25/10/19   תאריך סיום:  12/6/20

חוות טור סיני (ירושלים)

מידע על היום הפתוח בלחיצה כאן

 

שמחים לבשר על פתיחת ההרשמה לתכנית הלימודים השנתית. לקראת השנה הקרובה הרחבנו את התכנית במספר ימי הלימוד וכן בשילובם של מורים אורחים מהארץ ומחו'ל.
האורחים שלנו: במסגרת התכנית יערך ריטריט במדבר בשיתוף קבוצת לומדים מתכנית הלימודים של 'אינטגרציית קול בתנועה' בפראג. הקבוצה תגיע ביחד עם אמנית האימפרוביזציה, הרקדנית, רנה מילגרם, אשר תנחה את הריטריט יחד עם סמדר אימור. בנוסף, את כל השנה ילווה קורס ב'הלחנה חדשה' בהנחיית נועם אחדות שהיא אחת המשתתפות יוצרות במקהלה הקולקטיבית גיא בין-הינום. בסיום השנה יערך קונצרט-מופע סיום של הקורס 'הלחנה חדשה'.

רות רבינס תנחה קורס בטקסים ואיילת אולמן תעביר סדנה בריקוד הבוטו. את תכני הליבה והבסיס של תכנית הלימודים תנחה סמדר אימור ותלווה את התהליכים התרפוטיים, הטרנספורמטיביים והיצירתיים האישיים של תלמידי התכנית. קראו בהמשך הרחבה על תכנית הלימודים, על המורים האורחים והקורסים, על מטרות התכנית, מבנה, תאריכים ועוד.

הנה התחלנו:

בראש וראשונה כולנו כמהים להיות בקשר עם העצמי האמיתי שלנו, אותו עצמי שהוא חלק ממרחב טרנסצנדנטי, להכיר מי אנחנו מתחת לקליפות האישיות, הדפוסים, הרעיונות, הדעות. מהיכן הגענו. המוסיקליות האורגנית מאפשרת לנו להיות שוב ושוב בקשר עם אותו עצמי זורם ומחובר לכל הקיים, והקשר הזה מזין כל פינה בחיי היומיום שלנו.

רקע: שיטת אינטגרציית קול בתנועה מציעה סביבה טרנספורמטיבית וכלים מעשיים לריפוי גופני-נפשי, מתוך הכרה בחשיבותה של היצירתיות האורגנית, האותנטית, והחיבור לעצמי המוסיקלי, כבסיס ראשוני  ומקור לחיים הרמוניים ולתחושת שלמות ומשמעות.

 באמצעות תרגול חוויתי, המשלב עבודה קולית ותנועתית עדינה במצב של קשיבות עמוקה (mindfulness), מתאפשר חיבור מחודש אל כוחות חיים ראשוניים, ביטוי עצמי אותנטי וזרימה יצירתית.

יחודו של הקול האנושי ככלי לביטוי על-מילולי, הוא בהיותו השתקפות ישירה של אחדות הגוף-נפש.
קולו של אדם ייחודי כמו טביעת אצבעו. קולנו מהדהד את ההיסטוריה הרגשית והגופנית שלנו כמו גם את הווייתנו המשתנה בכל רגע. תהליך העבודה משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול, ומאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי דרך שפת הקול והתנועה. זוהי שפה ארכאית, קדומה, פרי-היסטורית ועם זאת רלוונטית תמיד, שפה המחברת אותנו עם שורשי התת מודע האישי והקולקטיבי הראשוניים ביותר ועם חיוניות יצירתית הקשורה לשורשים עמוקים אלו.

התרגול נוגע בשורשי החוויה האנושית הבסיסית, הקדם מילולית והקדם תרבותית. זהו שיקום הקשר  עם מצבי תודעה ואופני ביטוי שהיו נגישים  בשלב הטרום-מילולי כמו גם עם מצבי טרנס המאפשרים שחרור מתודעת היום יום. דרך צורת העבודה, לאינפורמציה המגוונת הרשומה בגוף (סומאטית), מתאפשר ביטוי קולי-תנועתי רחב: מקולות ראשוניים, המשחררים אנרגיות כלואות, ועד עבודה מוסיקלית ספונטנית ואותנטית, המארגנת דימויים פנימיים, זיכרונות, תחושות, מצבי גוף-נפש מופשטים, לתוך דימויים קוליים ומבנים מוסיקליים וקצביים.

אינטגרציית קול בתנועה פותחה בידי סמדר אימור במהלך עשרים שנות חקירה. השיטה שואבת את השראתה ממקורות מגוונים: מגישות מערביות ומזרחיות לחקר התנועה והפרפורמנס, תפיסות עולם בודהיסטיות ודאואיסטיות, מקורות בפסיכולוגיה המערבית (ויניקוט בעיקר…) המשלבות גישות ממוקדות מיינדפולנס, (גישת האקומי) עם גישות  ופרקטיקות טרנספורמטיביות מתחום הריטואלים השמאניים (במיוחד עבודתם של מוד רובר ויז'י גרוטובסקי בהקשר זה).

נושאי הלימוד:

  1. יסודות הפרקטיקה: נשימה, רטט, פעימה, גל התנועה, אימפולסים, הנכחה גופנית, קרקוע, תנועה התפתחותית, תקשורת לא מילולית, הדהוד, שיקוף, מיינדפולנס, פנים-חוץ, קשר עם העצמי המוסיקלי, קשר עם הנפש המיתית, 4 מעגלי קשר ונוכחות בעולם.
  2. כלים: הכרת מרכיבי הקול והרחבת אפשרויות השפה: ווליום, טון, טקסטורות, גוונים, תיבות תהודה בגוף, דינמיקה, זרימה, אנרגיה, קצב.
  3. פיתוח אפשרויות מגוונות ושכלול השפה הקולית-תנועתית באופן המאפשר הבעה רחבה ועשירה של מצבי גוף-נפש וביטוי לחלקים מרובים של האישיות.
  4. מבנה קדום של מעגלי ריפוי. מסע היחיד בתמיכת השבט.
  5. מעגלי אלתור.
  6. ריטואל- בין אמנות לריפוי.
  7. דמויות פנימיות וארכיטיפיים.
  8. אסטרטגיות של אלתור.
  9. יצירתיות: מזרימה למבנה. מכאוס לסדר וארגון פנימי חדש.
  10. שפת הדימויים.
  11. עבודה עם שירים וטקסטים. הלחנה בזמן הווה.

מטרות התכנית:

  • התמקדות בתהליך אישי חוויתי, יצירתי וטרנספורמטיבי, הנוגע בחוויות ליבה טרום מילוליות.
  • הפנמה גופנית של עקרונות הגישה, תוך  היכרות עמוקה עם האפשרויות התרפויטיות והטרנספורמטיביות של הקול.
  • רכישת כלי תראפויטי רב-עוצמה, הניתן לשילוב גם בתהליכי טיפול ע"י פסיכותרפיסטים ואנשי מקצועות הגוף-נפש.
  • פתיחת ערוצי ביטוי יצירתיים ויישומם בכל תחומי החיים.
  • העמקת החוויה של האדם היצירתי ושכלול האפשרויות האמנותיות הפרפורמטיביות.

אוכלוסיית יעד:

מטפלים, אנשי מקצועות גוף-נפש, אנשי מקצוע, אמנים בתחום השירה, התנועה והמשחק, ולבעלי ניסיון בהוראה, הנחייה או טיפול הרוצים לרכוש כלי נוסף להכשרתם המקצועית.

תהליך ההכשרה מיועד לאפשר למטפלים לשלב את העבודה בשיטה בתוך מהלכי טיפול דרך הבעה קולית-תנועתית אותנטית, מגוונת ומדויקת. כמו כן לאפשר לאמנים ופרפורמרים מכל התחומים להעמיק ולשכלל הן את אמנותם והן את יכולותיהם כמנחים ומורים.

התכנית פתוחה  לכל מי שמעוניין לעבור תהליך אישי חוויתי בשיטה באמצעות הפרקטיקה. יחידות מתודולוגיה ופרקטיקום יוצעו כיחידות נפרדות למי שיהיה מעוניין וימצא מתאים להתמקצע בהנחיית הפרקטיקה.

תנאי קבלה:

1 השתתפות ביום פתוח לתכנית.
2. ראיון אישי עם סמדר אימור.
3. הגשת מכתב כוונות.

דרישות הקורס:

  • נוכחות והתנסות במפגשים (מינימום 80% מהמפגשים).
  • קריאת חומר ביבליוגרפי.
  • תרגול הגישה מחוץ לשיעור באופן עצמאי אחת לשבוע.
  • התנסות ואימון בקבוצות קטנות בין מפגשי הלימוד – לפחות 6 מפגשי תרגול קבוצתי לאורך השנה.
  • הממשיכים להסמכה ידרשו לשנת אסיסטנטיות ופרקטיקום בוגרים.

שיטת הלימוד:

התרגול מתרחש בתוך מגוון הקשרים התייחסותיים: מעבודה אישית בחלל קולי משותף, דרך עבודת זוגות ועד עבודה קבוצתית רבת-משתתפים. אנו מזמינים אל המרחב את כל מה שרוצה לעלות ולקבל ביטוי באותו רגע, באמצעות הגוף והקול, ולומדים לנוע בגמישות בין ביטוי עצמי והקשבה לאחר, בין החלטות ובחירות מודעות, לבין התמסרות אל תהליך של אינטליגנציה אורגנית, המתהווה מעצמו (עשייה ללא-עשייה), כאופנים משלימים של נוכחות יצירתית.  

העבודה הקולית-תנועתית מזמנת מצבים חוזרים ונשנים של "טראנס קל", משחק (PLAY, Winnicott) וזרימה (FLOW, Csikszentmihalyi), והופכת מצבי תודעה מיוחדים אלו לנגישים ומוכלים יותר במסגרת העצמי האינטגרטיבי.

התרגול הוא הזמנה לאמונות יסוד ודפוסים מעכבי צמיחה וחיות, להתחיל לנוע לכיוון של ביטוי יצירתי, חופשי ושלם של כל חלקי הנפש האנושית.

מבנה ומשך התכנית:

  • 10 מפגשים בני יומיים רצופים, חמישי-שישי, לאורך השנה.
    (חמישי אחר צהרים-ערב, שישי בוקר –צהרים)
  • שתי חטיבות לימוד מרוכזות-אינטנסיב- בנות 3-4 ימים כל אחת:

    1. חטיבת אינטנסיב ראשונה תערך במצוקי דרגות עם מורה אורחת מפראג: רנה מילגרם ובשיתוף עם קבוצה אורחת מפראג (התשלום ללינה ואוכל במצוקי דרגות אינו כלול בשכר הלימוד, יש לקחת בחשבון כ-400-600 ש"ח בהתאם לדרגת האירוח המועדפת על כל אחד).
    2. חטיבת אינטנסיב שניה תערך בחוות טור סיני בסטודיו הלימודים הרגיל.
  • סה"כ –27 ימי לימוד בשנה- סה"כ 168 ש'א
  • שנה א' ושנה ב' לומדים ביחד.
  • מסלול הכשרה לליווי והנחייה : בתום שנתיים של לימודים, תלמידים אשר יהיו מעוניינים בכך יוכלו לקחת את חטיבות המתודולוגיה והפרקטיקום המיועדות לאותם אלו אשר רוצים להתמקצע כמלווים ומנחים באינטגרציית קול בתנועה. יחידות אלו מוצעות בסינפסה ובמרכז שילוב כיחידות נפרדות ובתשלום נוסף. לימודים אלו יתקיימו במידה ויהיו מספיק לומדים המעוניינים ביחידות אלו. יחידות אלו כוללות מתודולוגיות של הנחייה קבוצתית והנחייה פרטנית בשיטה, ההצטרפות אליהן מותנית בהתאמה של התלמיד ובתהליך של פרקטיקום וסטאג' אשר ילווה על ידי סמדר אימור ורות רבינס.
  • בשנה השלישית ידרשו הלומדים במסלול הכשרה להתמחות כאסיסטנטים בתכנית השנתית.

 

מורים:

סמדר אימור: מנחה ראשית.

רות רבינס: קורס בטקסים: טקסים קבוצתיים, טקסים אישיים. מעגלי ריפוי.
(שתי חטיבות לימוד מרוכזות לאורך השנה)

נועם אחדות: הלחנה חדשה. קורס שנתי בו נלמד יצירה והלחנה תוך ליווי תהליכי יצירה אישיים וקבוצתיים. נלמד לכתוב ולהלחין באופנים חדשים, נבחן הצעות ליצירה מהקדום – מבט אל תהליכי יצירה קדומים אל ההווה- מלחינים חדשים המשתמשים באמצעים ניסיוניים להלחנה ומנסים להביא את האינטואיציה והרגעיות אל המרחב של מוזיקה מודרנית. נלמד לכתוב בעצמנו יצירות גוף-קוליות באמצעים חדשים ולבנות מהלכים פרפורמטיביים בחלל. בסוף השנה תתקיים הופעה בפני קהל.

נועם היא מוזיקאית ואמנית קול, התחילה את דרכה הקולית ב2011 בסדנת עומק של שנה אצל עמית כרמלי, משם המשיכה לשנת לימודים בסינפסה במסלול אינטגרציית קול ותנועה. כיום בוגרת "מוסררה" בית הספר לאמנות גבוהה ע"ש נגר במחלקה למוזיקה חדשה, יוצרת ומשתתפת ביצירות קוליות ופרפורמטיביות שונות, ביניהם היא שותפה ויוצרת במקהלה השיתופית "גיא בן הינום".

רנה מילגרם (פראג): אימפרוביזציה, עבודה סומטית, תנועה התפתחותית. (רנה מילגרם תלווה את האינטנסיב הראשון שלנו במצוקי דרגות, היא תגיע עם קבוצת תלמידים מפראג והמפגש יהיה בין תרבותי)

איילת אולמן: ריקוד הבוטו.

 

תכנית הכשרה בתום השנה השנייה (אופציה):

מטרת ההכשרה בגישת אינטגרציית קול בתנועה היא לסייע לתלמידים לרכוש את המיומנויות של גישה זו ולפתח את היכולת לחקור ולפתח עצמם כמנחים ומלווי תהליכי יצירה, ריפוי וטרנספורמציה. נלמד את העקרונות המהווים בסיס לפרקטיקה כמו גם את הנושאים השונים והמבנים המאפשרים את התהליכים הטרנספורמטיביים. נלמד גם את העקרונות המובילים של יחסי מטפל מטופל הספציפיים לגישה זו. במסגרת הפרקטיקום יתרגלו התלמידים הנחייה פרטנית בהדרכת המורה. כמו כן ידרשו התלמידים לסטאג' של 16 מפגשים לפחות עם תלמיד/מטופל שאיננו מקבוצת הלומדים. התלמידים יתבקשו למצוא את המונחים בעצמם ובעזרתנו יוכלו גם להגיע לאוכלוסיות מיוחדות בעלות צרכים שונים. כל תלמיד יבחר לו את הסטאג' בהתאם לרצונו ולכישוריו. הסטאג' יעשה בליווי צמוד של המורה.

 

מחירי התכנית:

שנת לימודים: 8400 ש"ח (המחיר כולל מע"מ בסך 17% ) בהרשמה מוקדמת עד סוף אוגוסט.

8900  ש"ח (המחיר כולל מע"מ בסך 17%) בהרשמה אחרי ה-30 לאוגוסט.    

בהרשמה, תשלום ראשון בסך 10% ממחיר התכנית. לאחר מכן ניתן לשלם עד 11 תשלומים נוספים.

ליחידת מתודולוגיה ופרקטיקום: טרם נקבעו מועדים ומחירים.                  

שנה שלישית התמחות כאסיסטנטים : 50% ממחיר התכנית השנתית.

תעודה: תינתן בתום ההכשרה המלאה.

פתיחת התכנית מותנית במינימום של 12 משתתפים.

 

תאריכי שנת הלימודים 2019-2020 בסינפסה:

מתכונת : 10 חמשושים לאורך שנת הלימודים מאוקטובר עד יוני.

              2 אינטנסיביים:

אפריל 3 ימים במדבר עם רנה מלגראם וקבוצה מהתכנית הצ'כית.

יוני   4 ימים בסטודיו טור סיני כולל הופעת סוף שנה עם יצירות מתוך קורס הלחנה חדשה.

24-25/10

7-8/11

28-29/11

19-20/12

16-17/1/20

30-31/1/20

20-21/2

12-13/3

2-3/4

22-24/4 אינטנסיב במדבר-מצוקי דרגות.

21-22/5

9-12/6 אינטנסיב סוף שנה.

(שעתיים עד שעתיים וחצי בכל חמשוש לאורך השנה יתקיים קורס הלחנה חדשה עם נועם אחדות.
בשני חמשושים תעביר רות רבינס קורס על טקסים. סדנת יום תתקיים באחד החמשושים עם איילת אולמן).

שעות הלימודים בימי חמישי: 15:00-20:00 ובימי שישי: 09:00-14:00. 

הרשמה ופרטים נוספים : סמדר: 054-5726729, לידר : 054-8151252

לקריאת חומרים ומאמרים וצפייה בסרטונים :

www.synapsa.co.il

כתבו לנו : synapsacenter@gmail.com

לקריאת קורות חיים סמדר אימור: https://www.synapsa.co.il/?p=2154

 

 

 

חדש אצלנו

אירועים קרובים ומסלולי לימוד

צרו איתנו קשר

צרו קשר

לקבלת עדכונים על פעילויות חדשות ולמידע נוסף: 

אנחנו ברשת

סינפסה בפייסבוק

אינטגרציית קול בתנועה

כשאני שרה, אני יודעת

היה זמן שהצלילים התחילו להגיע אלי. זרמו דרכי קולות מוסיקליים,  שירה אינטואיטיבית. זו הייתה חוויה מאוד עוצמתית, תחושה שהצלילים מעבירים לי אינפורמציה. לא  מנטלית, לא

קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

"קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול".

עצמי אותנטי ומוסיקליות

"עצמי אותנטי" כחוויית הבעה גופנית "לעיתים מזומנות מחווה של התינוק נותנת ביטוי לדחף ספונטני. מקור המחווה הוא העצמי האמיתי, והמחווה מעידה על קיום עצמי אמיתי

גל התנועה – חזרה לתנועה הטבעית

"גל התנועה" הינו אחד המושגים היסודיים בתהליך הריפוי בקול / טיפול בקול ובתנועה בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה". אנו מתרגלים ומעירים מחדש את זרימת גל התנועה לאורך עמוד