אודות התוכנית
"כתיבה אוטוביוגרפית ווקאלית" היא הנושא אותו נחקור בהרחבה במהלך הקורס שיתקיים בשילוב בשנת הלימודים הקרובה.
ההיסטוריה שלנו רשומה בגוף, פאזל אינסופי של זיכרונות וסיפורים אוטוביוגרפיים. אינפורמציה מורכבת זו נחווית כקצבים ומקצביים פנימיים, מתחים והתפרקותם, דמויות, דימויים חזותיים, וחוויות מוסיקליות פנימיות, זוהי שפה עמוקה ומסתורית המספרת את הסיפורים האוטוביוגרפיים שלנו.
המרחב הניתן לביטוי ווקאלי-תנועתי של סיפורים אלו הוא מרחב של יצירתיות וריפוי, נוכל לחבור מחדש אל היכולת המוסיקלית האינטואיטיבית הקיימת בכל אחד על מנת לשיר את סיפורי חיינו.
התכנית מתחלקת ל-3 חלקים :
1. השלב הראשון יעסוק בהרחבת המנעדים והרפרטואר הקולי-תנועתי תוך הקניית הכלים הבסיסיים בתרגול אינטגרציית קול בתנועה, כלים המחזירים למערכת את פעימתה הטבעית, את ריתמוס הנשימה העמוק ואת החיבורים האורגניים בין נשימה-תנועה-קול.
בשלב זה נשאל ונוכל לחקור: מה הם דימויים תנועתיים-ווקאליים? כיצד מפתחים דימויים כאלו בצורה מוסיקלית? כיצד נוצרת קוליות רבגונית, המאפשרת ביטוי של איכויות , תחושות ומצבי נפש?
2. בשלב השני, נכיר ונתרגל מבנים ספציפיים לעבודת יחיד, בדואט ובקבוצות, המזמינים ומאפשרים לחומרי האוטוביוגרפיה לעלות מנבכי הזיכרון הגופני. בשלב זה החומר האישי יעלה באופן זורם, ספונטני וכאוטי, בתוך מבנה התרגול. זהו שלב בו נתרגל התמסרות ללא ידוע הרוצה לספר עצמו מתוכנו, נתרגל אי עשייה, הפתעה והיכרות רעננה עם עולם פנימי של אימפולסים, חוויות , זיכרונות, תחושות , דינאמיקות ,קצבים ובעיקר תחושת חיוניות אינסופית.
3. בשלב האחרון נתחיל לארגן את סיפורי האוטוביוגרפיה המאולתרים קולית ותנועתית למבנה של יצירה מוסיקלית קטנה בעלת אופי של סיפור אישי אותו נציג בסיום הקורס.
מבנה ומשך התוכנית
יתקיימו 12 מפגשים שבועיים, בימי ה' בין השעות 15:30-09:30
סדנת סיום מרוכזת בת שלושה ימים ד'-ו'. ד' ו-ה' בין השעות 15:30-09:30, יום ו' בין השעות 14:30-08:30.
סה"כ 120 שעות לימוד אקדמיות.
סילבוס – נושאי המפגשים וחומרי קריאה
מפגש מס 1: 6/12
הגוף המוסיקלי- יציבה, עמידת מוצא, התכוונות מתוך אי עשייה. דיאלוג בין עשייה לאי עשייה. הרפיה. מרחב למערכת האורגנית הגופנית לארגן את עצמה בעקבות הטמעת אינפורמציה חדשה.הוויברציה הקולית כגורם לתחילת תנועתיות ותנודתיות במערכת הנוזלים. תנועה ספונטנית. אותנטיות גופנית כבסיס "לעצמי אמיתי" (וינקוט)
חומר קריאה: "גל התנועה" מאמר מאת סמדר אימור. בדיאלוג עם ספרה של רות אלון "חזרה לתנועה טבעית"
מפגש מס 2: 13/12
הגוף המוסיקלי-המשך. מרכז זורם ודינמי, קשר כפות רגליים אדמה, השלד נושא את המשקל, עזיבה התמסרות לכוח הכבידה. הציר האנכי והציר האופקי. ארגון הצירים וחלוקת תשומת לב. תמיכה האדמה את השלד. הבנת חוקי כוח המשיכה והכוח המייצב בקונטקסט של מעבר כוחות פיזיקאליים דרך הגוף. החוק השלישי של ניוטון.
חומר קריאה: " האם המוסיקה היא צורת חשיבה ארכאית" מאמר מאת קימו להטונן. חלק ראשון.
מפגש מס 3: 20/12
אוטוביוגרפיה קולית-הסיפור הפנימי.מה שהגוף מספר. הדהוד. שיקוף. ליווי.
חומר קריאה: " האם המוסיקה היא צורת חשיבה ארכאית" מאת קימו להטונן. חלק שני.
מפגש מס 4: 27/12
מרכיבי הקול – מרקמים, גוונים, איכויות, מנעדים, קצב, דינמיקה, ווליום.הכלים להרחבת הביטוי האישי והסיפור האוטוביוגרפי.
חומר קריאה: שירת העשבים על פי תורתו של רבי נחמן בברסלב. ליקוטי מוהר'ן סג.
מפגש מס 5: 3/1
השיר ככלי לביטוי וטרנספורמציה. נכיר שירים מתרבויות שונות ונלמד להשתמש בשיר כערוץ לניתוב תכנים אישיים.
חומר קריאה: "שימוש בקול וזמר בטיפול"-מאת פול ניוהם, מפתח שיטת voice movement therapy
מפגש מס 6: 10/1
נשימה-תנועה-קול. שיקום אינטגרציה אורגנית ראשונית-טרום מילולית. מגע וקול. אבולוציה ותנועה התפתחותית
חומר קריאה: מאמר "עצמי אמיתי, עצמי כוזב" מ דונלד ו' וינקוט. מתוך הספר" עצמי אמיתי, עצמי כוזב"
מפגש מס 7: 17/1
תיבות תהודה בגוף ומשמעותן הרגשית.
חומר קריאה: "קול צליל" פרק מתוך הספר אפקט מוצרט מאת דון קמבל. חלק א'.
מפגש מס 8: 24/1
שימוש בתנועות (vowels) וצירופי תנועות. מרכזיים אנרגטיים ומדיטציות קוליות המשתמשות בתנועות.
חומר קריאה: קריאה בספר יצירה. " הקול כחומר ורוח" מאת בוגרת סינפסה דנה רזניק
מפגש מס 9: 31/1
שימוש בעיצורים ושפת ההגאים כמרכיב חיוני בתוך הסיפור האוטוביוגרפי הקולי.
חומר קריאה: "המוסיקה שבמילים" מתוך הספר שימוש בקול ובזמר בטיפול מאת פול ניוהם
מפגש מס 10: 7/2
דימויים קוליים, דמויות קוליות, דימויי מקום וזמן. דמויות אור וצל, על שדים ומלאכים.
חומר קריאה: "יונג והארכיטיפים האקוסטיים" מתוך ספרו של פול ניוהם "the singing cure an introduction to voice movement therapy".
מפגש מס 11: 14/2
מסעו של היחיד בתמיכת "השבט". מעגל טרנס כמיכל תומך ומעצים טרנספורמציה וריפוי.
חומר קריאה: "שמאנזים"- מאמר מתורגם מתוך ספרה של חווה סקלס music: motion and emotion"". תרגמה בוגרת סינפסה דפנה שפירא חסון.
מפגש מס 12: 7/3
מילים, מילים… אלתור קולי עם טקסטים אישיים.
חומר קריאה: "מסע בשיר" פול ניוהם מתוך שימוש בקול וזמר בטיפול.
אינטנסיב סיכום: 27/2-1/3
סדנת אינטנסיב- סיכום הקורס והצגת עבודות מעשיות אישיות מסכמות תהליך.
קריאת עבודות אישיות. סיכומי תהליך.