"סוד הייחוד", היצירה השלמה. יולי 2011

מחול ווקאלי, יצירתם של סמדר אימור, ראלי מרגלית ואנסמבל סינפסה.

תפילת "שמע ישראל" היא שיאו של רגע הייחוד בין אלוהים לשכינה. הטקס מתרחש בעולמות העליונים כתוצאה מפעולת התפילה בעולמות התחתונים.
"סוד הייחוד", יצירת מחול-ווקאלי , נוצרה  בהשראת הטקסט "סוד הייחוד בקריאת שמע" ממשנת הזהר, ומתארת את ההכנות לליל כלולות חושני, יצרי ומופלא.

מופעי בכורה:
21:00, יום ג' 28.6.11 – אולם הקרנף, בית מחול שלם, שבטי ישראל 22, מוסררה, ירושלים.
21:00, יום ג' 12.7.11  – פסטיבל מחול לוהט, מרכז סוזן דלאל, ת"א

רעיון, כוריאוגרפיה, בימוי : סמדר אימור
הלחנה וניהול מוסיקלי : ראלי מרגלית. (הקטע "אשריכם ישראל…" הוא פיוט פרסי עתיק.)
תלבושות: רקפת לוי.
שמלת נייר וכתיבה: דפנה שפירא חסון, מתוך "כתיבת כלה", מיצג 2006
צילום גלויה: דפנה שפירא חסון

אנסמבל יוצר :סופיה שיסטיק, דפנה שפירא חסון, ברניקה שניידר, חמוטל פליישר קנל,דנה רזניק,יעל כהן,דלית שסקין.

הפרק הראשון של היצירה עלה בבכורה באוקטובר 2010  ב"מעבדה" בירושלים במסגרת פרויקט מחול ברוח בשיתוף עמותת הכוריאוגרפיים, בית אביחי והמעבדה. כמו כן הוצג בנובמבר 2010 במסגרת פסטיבל מחול יהודי עכשווי בג'רר באכר בירושלים.

סמדר אימור- על "סוד הייחוד"

בהשראת קטע ממשנת הזוהר (ישעיה תשבי,מתוך כרך שני, ע'מ שי'ב, עד ע'מ שי'ח)

הרקע ליצירה הוא פרוש הזוהר לתפילת " שמע ישראל". תפילה זו היא תמצית אמונת העם היהודי, ושיאה של התפילה כולה. תפילה זו היא ביטוי לייחוד, בין השכינה לקדוש ברוך הוא, ובין כנסת ישראל ואלוהים. הזיווג הקדוש הוא, על פי ספר הזוהר, חיבור בין ספירות תפארת ומלכות, וביטוי לתהליך המתרחש באלוהות עצמה, שהוא-חיבור בין האיברים לגוף אחד, איחוד בין הכוחות הזכריים והנקביים,ששיאו בזיווג עצמו.

העבודה מתמקדת בקטע אחד ממשנת הזוהר, המתרחש בזמן קריאת שמע, ומתאר את ההכנות לליל הכלולות הגדול בגן עדן, ושותפות לו דמויות רבות מצבא מלאכי השמיים, ובו תאור מעורר השראה של טקס זווג ונישואין רווי חושניות ומיניות.

"בשעה שמייחדים ישראל יחוד הסוד של שמע ישראל בחפץ שלם, מיד יוצאת הארה אחת מתוך סתר העולם העליון, ואותה הארה בוטשת בתוך שביב הקדרות ונחלקת לשבעים אורות, ואותם שבעים לוהטים בשבעים ענפים של עץ החיים. אותו עץ מעלה אז ריחות ובשמים, וכל עצי גן העדן כולם מעלים ריחות ומשבחים לריבונם, שהרי אז מתקשטת המטרונית להיכנס לחופה עם בעלה. כל האיברים העליונים כולם מתחברים בתשוקה אחת ובחפץ אחד להיות בלא פירוד כלל. ואז בעלה מכוון אליה להכניסה לחופה בייחוד אחד, להתייחד עם המטרונית. ועל כן אנו מעירים אותה ואומרים : שמע ישראל "

ההכנות לזיווג בשמיים הם גם השלבים בהכנות לחתונה הארצית. הסיפור נע בין עליונים לתחתונים בין רוחניות והתעלות ובין תשוקה יצרית ומפתה לגעגועים ואף חרדה מליל הכלולות. הדמויות נעות בין מלאכיות לנערות כפר המכינות את הכלה לטקס הזיווג. ה"שכינה" היא בעלת פנים נשיות רבות ושלבי ההכנה לזיווג עוברים מאשה אחת לשנייה כאשר כל דמות נשית משילה עוד קליפה בדרך אל הזיווג המטפורי כמובן.
היצירה המוסיקלית-ווקאלית היא חלק בלתי נפרד מהיצירה, ויוצרת חיבור עמוק בין חומר לרוח,  גוף ונפש, דרך פעולת הנשימה. " ויפח באפיו רוח, נשמת חיים".

סמדר אימור היא רקדנית, כוריאוגראפית ומורה, הקימה את מרכז ובית ספר לקול ותנועה  " סינפסה" ומנהלת אותו, מפתחת שיטת קול בתנועה. יצרה בעבר עבודות רבות ביניהן :"מנגד" , "איזור הדמדומים", מסע הציפורים הכבדות", "א.ד. ניסיון שנ"י (ללהקת מוזע), "עד שבא מלאך" ועוד, השתתפה עם עבודותיה בפסטיבלים בארץ ובעולם.

ראלי מרגלית- (הלחנה וניהול מוסיקאלי) על תהליך היצירה:

מילת המפתח להלחנה המוסיקאלית שלי, היא המילה " שמע", הראשונה בטקסט הזוהר: " בשעה  שמייחדים ישראל יחוד הסוד של שמע ישראל"… לאותה " בשעה", של תאור הזמן, ניסיתי להוסיף גם צליל ומקום, המתארים יחד את החזיון המתואר בטקסט.. המוסיקליות נבעה ישירות מן המילים, לא כסדרן ובמובנן הסיפורי, אלא כמילים הבוראות חלל, זמן, סאונד ודמויות. הדמויות חלקן ארציות וחלקן שמימיות, הן המאכלסות את אותו חזיון , והן שהתוו את עבודת ההלחנה,

בשאלה- מה הן קולותיהן? מה היא מנגינתן?  כמי שבאה ממוסיקה אינסטרומנטאלית בעיקר, שימוש בקולות של מבצעות בלבד, כפי שנעשה בעבודה זו, הווה אתגר גדול עבורי. לשמחתי, התהליך היה חוויה של גילוי הקול ככלי יצירה חי, עם אנסמבל מעניין וברוך כישרונות.

ראלי מרגלית, צ'לנית ומלחינה, בוגרת האקדמיה ע"ש רובין בירושלים.מופיעה בארץ ובחו"ל. במופע מוסיקה אתנית" ארמונות בחול", הוציאה תקליטור "5 עבודות", הלחנה מוסיקאלית ל"אוב" של רננה רז ועופר עמרם, הופיעה ופתחה את פסטיבל " בארי" באיטליה, סולנית תזמורת "סימפונט" רעננה בסוויטה מיצירותיה "3 מכאן". מוזמנת לפסטיבלים ברחבי העולם.

אנסמבל סינפסה מורכב מ-7 נשים, אמניות קול ותנועה, כולן בוגרות בית הספר סינפסה ושותפות ליצירה:

סופיה שיסטיק
רוקדת מלמדת ויוצרת בשפת הגוף והקול. הצימאון לפשטות שבה הגוף חי וזורם, הכיסופים לנשמה משוחררת, הם אלה המובילים את דרכי בעולם.
ביצירה" סוד הייחוד" מתרחש טקס של נשים המתכוננות לקראת האיחוד עם אלוהים, עם האיש שלהן.החיפוש שלי ביצירה הוא כיצירה לבמה העוברת שינוי מ"טקס" לקהל, אל טקס המתרחש בין 8 נשים. רצפי התנועות והצלילים הופכים להיות כלי המחולל את נפשנו אל האיחוד. 

חמוטל פליישר-קנל
בוגרת  תוכנית קול בתנועה בבית ספר  "סינפסה", יוצרת וחוקרת את מסתרי הקול והתנועה והשפעתם העמוקה והמרפאת על הנפש,הרוח  והגוף.
קטע הסולו נוצר מתוך עבודת הסיום שנעשתה כטקס הכנה ליום חתונתי. שילבתי אלמנטים מתוך קול בתנועה, ראשוניים ביותר, עם עבודה אנרגטית. נוצר פתח,צוהר, לפסוע בו אל המעבר. לא ניתן לדמיינו ,ניתן רק להתמסר אליו.. 

ברניקה שניידר
חיוּת היא ריקוד – אולי הריקוד המוחלט. כדי לתרגם ריקוד כזה גופנית ,כאדם חושב, על הגוף להאבק להיות תמים, להתבונן ולהטות אוזן, לא להסתתר מאחורי רעיון, יצירת צורה, או אפילו, רגש.  לא לדעת מראש, להשתאוֹת ולהתמסר.   שהרי אז, מתאפשר מתוכו אינסוף ועולה נופו הפנימי של אותו רקדן.   רקדן, שהוא בריה חשופה.
"כאילו הוא עומד בשמים, פושט גופו מעל נשמתו ואינו מבקש דבר"
את הריקוד הזה אני מחפשת,  ואותו אני מנסה להציע לקהל.

דנה לוי
רעיה לאמיר ואמא לאיתמר,סטודנטית לזן שיאצו בבי"ס מגע, בוגרת תכנית "הקול המרפא" בסינפסה.חוקרת את שפת ה"קול בתנועה" ככלי ריפוי וכמקור לנביעה יצירתית.מחפשת חיבור עמוק לעצמי, לנשיות, לאיכות נשית קולקטיבית המחברת את כולנו ,כל אחת בפני עצמה – עם הייחוד והייעוד שלה, וכולנו יחד- ככוח מרפא.כחלק מהתהליך, תפילה, היא משמעותית עבורי. כאשר הגוף נע, והקול משוטט בחלליו ,יחד הם מחפשים חיבור למשהו מעבר.
זוהי חווית תפילה רב ממדית הפועלת על כל תא ותא בגוף…

יעל כהן
זמרת יוצרת ואמנית קול בתנועה. בוגרת בתי הספר רימון וסינפסה. מופיעה ומלמדת. הסולו נוצר מתוך התעסקות ועניין בקשר שבין גוף קול ועבודה אנרגטית עמוקה בחלל הפנימי והחיצוני. כמו כן אני חוקרת קצוות וניגודים של הקיום הפיזי והרוחני: פנים מול חוץ, כיווץ מול התרחבות, טוב מול רע, אור מול חושך, פתיחות מול סגירות שמימיות מול ארציות, מלחמה מול שלום. בתנועה בקול ובנפש אני מחפשת אחר סוד הייחוד וההתמזגות אשר יהפוך אותם לדבר שלישי, לבריאה מחודשת, ליצירה.

דלית שסקין
מטפלת מזה שבע שנים בפסיכותראפיה גופנית,איזון גוף נפש-בוגרת רידמן ותוכנית 'קול בתנועה' ב"סינפסה".מלמדת "גוף נפש-בתנועה",מורה ב"סינפסה", מנחה מעגלי ריפוי לנשים.  מתחקה אחר החיבור החמקמק ,בין אמונה יהדות  ואמנות, אימהות ונשיות… שניצלים וכביסה.
העבודה "סוד הייחוד" מפגישה עבורי חלקים מן העבר וההווה. המפגש מורכב, מלחיץ, מרתק, מהנה, מחייה ומחדש. כמו בגדילה..

דפנה שפירא חסון
אמנית פלסטית העוסקת גם במיצגים ותיאטרון.שמלת הנייר היא מוטיב חוזר בעבודותי. במיצג " כתיבת כלה", עליו מבוססת עבודה זו, כתבתי במשך כשעתיים על שימלת נייר לבנה, כשלבסוף קרעתי ושרתי את הטקסטים הכתובים.
הנייר, מתייחס לפריכות, עדינות ושקיפות של עור הגוף.החיפוש הפנימי, ומציאת הדרך, משתקפים בקריעה, כתיבה, תפירה ופעולות אחרות האנלוגיות לתהליכי נפש.

חדש אצלנו

אירועים קרובים ומסלולי לימוד

צרו איתנו קשר

צרו קשר

לקבלת עדכונים על פעילויות חדשות ולמידע נוסף: 

אנחנו ברשת

סינפסה בפייסבוק

אינטגרציית קול בתנועה

כשאני שרה, אני יודעת

היה זמן שהצלילים התחילו להגיע אלי. זרמו דרכי קולות מוסיקליים,  שירה אינטואיטיבית. זו הייתה חוויה מאוד עוצמתית, תחושה שהצלילים מעבירים לי אינפורמציה. לא  מנטלית, לא

קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

"קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול".

עצמי אותנטי ומוסיקליות

"עצמי אותנטי" כחוויית הבעה גופנית "לעיתים מזומנות מחווה של התינוק נותנת ביטוי לדחף ספונטני. מקור המחווה הוא העצמי האמיתי, והמחווה מעידה על קיום עצמי אמיתי

גל התנועה – חזרה לתנועה הטבעית

"גל התנועה" הינו אחד המושגים היסודיים בתהליך הריפוי בקול / טיפול בקול ובתנועה בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה". אנו מתרגלים ומעירים מחדש את זרימת גל התנועה לאורך עמוד