תכנית דו שנתית להתפתחות תודעתית ויצירתית בכלים של קול ותנועה. (כולל מסלול הכשרת מנחים ומלווים בפרקטיקה). 2020-21, חוות טור סיני

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בהנחיית סמדר אימור ומורים אורחים 2020-2021

המרחב הטרנספורמטיבי- מוזיקליות כאינטליגנציה אורגנית מרפאה.

תכנית דו שנתית להתפתחות תודעתית ויצירתית בכלים של קול ותנועה. (כולל תכנית הכשרה למנחים ומלווים בפרקטיקה למעונינים במסלול הכשרה) התכנית משולבת בלימוד מקוון ביחד עם מפגשי לימוד בקבוצה בסטודיו.

לימוד מקוון20 שיעורים שבועיים החל מאוקטובר 2020.
-מפגשים בסטודיופעם בחודש למשך יומיים או שלושה. אוקטובר 2020 עד יוני 2021
מסלול הכשרה למעונינים (ראו פירוט בהמשך)

תאריכי התחלה וסיום :

מפגשים מקוונים:  התחלה 21/10/20 (20 מפגשים).

מפגשים בסטודיו:  התחלה:  29-30/10/20  אוקטובר  2020
סיום:    16-18/6/21      יוני 2021

נותרו 2 מקומות אחרונים בתכנית!

כמה מילים על מבנה תכנית הלימודים:

בחודשים האחרונים בהם נאלצנו כולנו להשאר בבית, ללמוד וללמד בצורה מקוונת, הסתבר לי כי הלמידה המקוונת מאפשרת רובד מאוד חשוב אשר הלמידה בקבוצה איננה מאפשרת. הלמידה המקוונת מאפשרת מחקר אינטימי של התלמיד את קולו, תנועתו, את ההקשרים ביניהם. היא מאפשרת חקירת הקוליות באופן חופשי יותר מבלי להיות במבוכה או בחשש להתקבל, מבלי החשש לתפוס יותר מדי מקום או לחילופין, להיות בלתי נשמע. המרחבים האינטימיים של החדרים בהם שהו התלמידים אפשרו למידת עומק של נושאי הבסיס והליבה של הפרקטיקה באופן ממוקד יותר. יחד עם זאת כמובן שחלקים שלמים מהפרקטיקה, אשר בעיקרה עוסקת גם בריפוי במרחב היחסים, באינטימיות, בשדה ההדהוד והשיקוף, בשדה הרטט הקבוצתי, בהתהוות היצירה הקבוצתית, אינם ניתנים ללמידה מקוונת. אי לכך, התכנית השנה משלבת את שתי האפשרויות, למידה מקוונת ומפגשים חודשיים בני יומיים עד שלושה תוך ידיעה שזו יכולה להיות מסגרת הלימוד הטובה ביותר. ההקלטות של השיעורים המקוונים נשלחים מיד לאחר השיעור אל התלמידים, באופן זה אפשר תמיד להקשיב ולתרגל את השיעור בזמנכם הפנוי. כמובן שאין תחליף למפגשים בסטודיו, אך אלו שתי צורות למידה המשלימות זו את זו ואף מפנות את זמן הסטודיו לתכנים המהותיים אותם אפשר לתרגל רק ביחד ורק במרחב גדול.

בשלב הראשון השיעורים המקוונים ניתנים מספטמבר עד ינואר (20 שיעורים) והם חובה למשתתפי תכנית ההכשרה. לאחר מכן באם יקבעו עוד שיעורים מקוונים הם יהיו בגדר אפשרות לתרגול נוסף (מומלץ !) אך לא בגדר חובה.

תאריכי המפגשים החודשיים בסטודיו: 29-30/10,  26-27/11,   24-25/12,  21-22/1/21,  18-19/2/21,  18-19/3/21, 21-23/4/21 (אינטנסיב מורה אורח), 20-21/5/21, 16-18/6/21 (אינטנסיב סיום הקורס)
ימי חמישי 15:00-20:00 |  ימי שישי 9:00-14:00

מפגשים מקוונים: מספטמבר 2020 עד ינואר 2021 שיעור בכל שבוע. ישלחו בהמשך כל התאריכים.

סה"כ שעות בתכנית הלימודים : 120 ש'א  במפגשי סטודיו. (9 מודולות-20 ימי לימוד)
50 ש'א   בשיעורים מקוונים.

על מהות התהליך בפרקטיקה של אינטגרציית קול בתנועה:

בראש וראשונה כולנו כמהים להיות בקשר עם העצמי המהותי שלנו, אותו עצמי שהוא חלק ממרחב טרנסצנדנטי. מי אנחנו מתחת לקליפות התרבות, הפסיכולוגיה, האישיות, הדפוסים, הרעיונות, הדעות. מהיכן הגענו. המוסיקליות האורגנית היא אותה זרימת חיים הרוטטת עם כל הקיים, עם טבע הדברים. זוהי מערכת אורגנית אינטליגנטית היודעת לאזן ולרפא את עצמה בהיותה שואפת תמיד לצמיחה ומימוש הפוטנציאל המלא.

שיטת אינטגרציית קול בתנועה מציעה סביבה טרנספורמטיבית וכלים מעשיים לריפוי גופני-נפשי, מתוך הכרה בחשיבותה של היצירתיות האורגנית, האותנטית, והחיבור לעצמי המוסיקלי, כבסיס ראשוני  ומקור לחיים הרמוניים ולתחושת שלמות ומשמעות.

באמצעות תרגול חוויתי, המשלב עבודה קולית ותנועתית עדינה במצב של קשיבות עמוקה (mindfulness), מתאפשר חיבור מחודש אל כוחות חיים ראשוניים, ביטוי עצמי אותנטי וזרימה יצירתית.

יחודו של הקול האנושי ככלי לביטוי על-מילולי, הוא בהיותו השתקפות ישירה של אחדות הגוף-נפש. קולו של אדם ייחודי כמו טביעת אצבעו. קולנו מהדהד את ההיסטוריה הרגשית והגופנית שלנו כמו גם את הווייתנו המשתנה בכל רגע. תהליך העבודה משקם את הקשר הטבעי הראשוני בין הגוף והקול, ומאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי דרך שפת הקול והתנועה. זוהי שפה ארכאית, קדומה, שפה המחברת אותנו עם שורשי התת מודע האישי והקולקטיבי הראשוניים ביותר ועם חיוניות יצירתית הקשורה לשורשים עמוקים אלו.

התרגול נוגע בשורשי החוויה האנושית הבסיסית, הקדם מילולית והקדם תרבותית. זהו שיקום הקשר  עם מצבי תודעה ואופני ביטוי שהיו נגישים  בשלב הטרום-מילולי כמו גם עם מצבי טרנס המאפשרים שחרור מתודעת היום יום. דרך צורת העבודה, לאינפורמציה המגוונת הרשומה בגוף (סומאטית), מתאפשר ביטוי קולי-תנועתי רחב: מקולות ראשוניים, המשחררים אנרגיות כלואות, ועד עבודה מוסיקלית ספונטנית ואותנטית, המארגנת דימויים פנימיים, זיכרונות, תחושות, מצבי גוף-נפש מופשטים, לתוך דימויים קוליים ומבנים מוסיקליים וקצביים.

אינטגרציית קול בתנועה פותחה בידי סמדר אימור במהלך עשרים שנות חקירה. השיטה שואבת את השראתה ממקורות מגוונים: מגישות מערביות ומזרחיות לחקר התנועה והפרפורמנס, תפיסות עולם בודהיסטיות ודאואיסטיות, מקורות בפסיכולוגיה המערבית (ויניקוט בעיקר…) המשלבות גישות ממוקדות מיינדפולנס, (גישת האקומי) עם גישות  ופרקטיקות טרנספורמטיביות מתחום הריטואלים השמאניים (במיוחד עבודתם של מוד רובר ויז'י גרוטובסקי בהקשר זה).

יסודות הפרקטיקה:

מונחים בסיסיים בפרקטיקה : עצמי מוזיקלי, מוזיקליות אורגנית, אינטליגנציות אורגניות, אינטליגנציה קולית-גופנית, אוטוביוגרפיה קולית רשומה בגוף. כולם מונחים המנסים לתאר את אותו הדבר שאיננו ניתן לתיאור מהיותו המסתורין הגדול של נפש ורוח האדם המקבלים ביטוי באמצעות שפה קולית-תנועתית.

אנחנו מתרגלים ומתבוננים על : נשימה, רטט, פעימה, גל התנועה, אימפולסים, הנכחה גופנית, קרקוע, תנועה התפתחותית, תקשורת לא מילולית, הדהוד, שיקוף, מיינדפולנס, פנים-חוץ, קשר עם העצמי המוסיקלי, קשר עם הנפש המיתית, 4 מעגלי קשר ונוכחות בעולם.

כלים לשכלול השפה: הכרת מרכיבי הקול והרחבת אפשרויות השפה: ווליום, טון, טקסטורות, גוונים, תיבות תהודה בגוף, דינמיקה, זרימה, אנרגיה, קצב. כל אלו באים לצורך פיתוח אפשרויות מגוונות ושכלול השפה הקולית-תנועתית באופן המאפשר הבעה רחבה ועשירה של מצבי גוף-נפש וביטוי לחלקים מרובים של האישיות.

אלו חטיבות הלימוד:

1. יסודות העבודה: פעימה, גל התנועה, צירים, תמיכה, אדמה, מרחבים פנימיים ומרחביים חיצוניים. התכנסות-התרחבות.
2. העצמי המוסיקלי: סיפור הנפש המוסיקלית, הראשונית. שחרור הקול האותנטי.
3. שפת הדימויים: שפת התת מודע, השפה המסתורית של החלום, השער אל היצירתיות.
4. דמויות פנימיות: התיאטרון הפנימי. ריבוי קולות. דמויות מנוגדות ומשלימות. האני המודע.
5. להיות בקשר : אני –אתה, אינטימיות, תחומי משחק חופפים, מובחנות, נפרדות, אחדות, 3 מרחבי התייחסות, חוץ-פנים, הדהוד, שיקוף, ליווי, תמיכה, השתתפות, התמסרות.
6. ריטואל של מעגל ריפוי : מסעו של היחיד בתמיכת השבט.
7. התהוות היצירה הקבוצתית: כיצד נוצרת יצירה קבוצתית תוך כדי אימפרוביזציה במרחב.  כיצד מתרחבת הקשבה, כיצד נעשות בחירות, כיצד אנו פועלים בשדה הקבוצתי על מנת לתמוך, להשתתף, להתמסר או לשנות. מהי הפעולה המדוייקת בכל רגע נתון עבור היצירה הקבוצתית הנוצרת ויחד עם זאת לאימפולסים האישיים, מהי האינטליגנציה היצירתית הקבוצתית, מתי היא נכנסת לפעולה? מה גורם לנו לפעול ? האפשרות לבחור ולהיבחר בו זמנית.
8. מעגלי אילתור: מבנים שונים.
9. יצירות קטנות: פרויקטים אישיים או בקבוצות קטנות של יצירות קוליות-תנועתיות.
10. מחוץ לסטודיו : מערות בית גוברין, עבודה בטבע, פרויקט במרחב העירוני. ( מודולה אחת מוקדשת לעבודה בחוץ)

מטרות התכנית:

התמקדות בתהליך אישי חוויתי, יצירתי וטרנספורמטיבי, הנוגע בחוויות ליבה טרום מילוליות ומתוך כך יכול להתרחש תיקון וריפוי של אזורים פגועים ומושתקים.

העצמת הנוכחות והקול האישי בכל תחומי החיים.

אינטגרצייה בין עולם פנימי למציאות חיצונית, יכולת לתאם קצבים ומקצבים לתנועה זורמת וחסרת מאמץ של שהייה בעולם.

פתיחת מרחב מאפשר ביטוי של כל חלקי הנפש ויצירת אינטגרצייה.

הפנמה גופנית של עקרונות הגישה, תוך  היכרות עמוקה עם האפשרויות התרפויטיות והטרנספורמטיביות של הקול.

רכישת כלי תראפויטי רב-עוצמה, הניתן לשילוב גם בתהליכי טיפול ע"י פסיכותרפיסטים ואנשי מקצועות הגוף-נפש.

פתיחת ערוצי ביטוי יצירתיים ויישומם בכל תחומי החיים.

העמקת החוויה של האדם היצירתי ושכלול האפשרויות האמנותיות – פרפורמטיביות.

אוכלוסיית יעד:

התכנית פתוחה  לכל מי שמעוניין לעבור תהליך אישי חוויתי בשיטה באמצעות הפרקטיקה. כמו כן למטפלים, אנשי מקצועות גוף-נפש, אנשי מקצוע, אמנים בתחום השירה, התנועה והמשחק, ולבעלי ניסיון בהוראה, הנחייה או טיפול הרוצים לרכוש כלי נוסף להכשרתם המקצועית.

תהליך ההכשרה מיועד לאפשר למטפלים לשלב את העבודה בשיטה בתוך מהלכי טיפול דרך הבעה קולית-תנועתית אותנטית, מגוונת ומדויקת. כמו כן לאפשר לאמנים ופרפורמרים מכל התחומים להעמיק ולשכלל הן את אמנותם והן את יכולותיהם כמנחים ומורים.

יחידות מתודולוגיה ופרקטיקום יוצעו כיחידות נפרדות למי שיהיה מעוניין וימצא מתאים להתמקצע בהנחיית הפרקטיקה. הממשיכים להסמכה ידרשו לשנת אסיסטנטיות ופרקטיקום בוגרים בנוסף ליחידות המתודולוגיה. (ראו פירוט יחידות ההכשרה בסוף המסמך)

תנאי קבלה:

1. השתתפות ביום פתוח לתכנית. (השנה היום פתוח יתקיים בזום וגם במפגש בסטודיו למעונינים)
להרשמה ליום הפתוח ב- 7/10/20 לתכנית הדו שנתית לחצו כאן

2. ראיון אישי עם סמדר אימור . (כרגע מתקיימים המפגשים בזום)

3. הגשת מכתב כוונות וקורות חיים.
למילוי שאלון כוונות והכנה למועמדים לחצו כאן

דרישות הקורס:

נוכחות והתנסות במפגשים (מינימום 80% מהמפגשים).

קריאת חומר ביבליוגרפי.

הגשת תרגילים אשר ניתנים בין מודולה למודולה, בעיקר בנושאי יצירה.

תרגול הגישה מחוץ לשיעור באופן עצמאי אחת לשבוע במסגרת השיעורים המקוונים.

התנסות ואימון בקבוצות קטנות בין מפגשי הלימוד – לפחות 6 מפגשי תרגול קבוצתי לאורך השנה.

הממשיכים להסמכה ידרשו לשנת אסיסטנטיות ופרקטיקום במסגרת יחידות המתודולוגיה. (פירוט בסוף המסמך)

שיטת הלימוד:

התרגול מתרחש בתוך מגוון הקשרים התייחסותיים: מעבודה אישית בחלל קולי משותף, דרך עבודת זוגות ועד עבודה קבוצתית רבת-משתתפים. אנו מזמינים אל המרחב את כל מה שרוצה לעלות ולקבל ביטוי באותו רגע, באמצעות הגוף והקול, ולומדים לנוע בגמישות בין ביטוי עצמי והקשבה לאחר, בין החלטות ובחירות מודעות, לבין התמסרות אל תהליך של אינטליגנציה אורגנית, המתהווה מעצמו (עשייה ללא-עשייה), כאופנים משלימים של נוכחות יצירתית.

העבודה הקולית-תנועתית מזמנת מצבים חוזרים ונשנים של "טראנס קל", משחק (PLAY, Winnicott) וזרימה (FLOW, Csikszentmihalyi), והופכת מצבי תודעה מיוחדים אלו לנגישים ומוכלים יותר במסגרת העצמי האינטגרטיבי.

התרגול הוא הזמנה לאמונות יסוד ודפוסים מעכבי צמיחה וחיות, להתחיל לנוע לכיוון של ביטוי יצירתי, חופשי ושלם של כל חלקי הנפש האנושית.

מורים

סמדר אימור: מנחה ראשית.
רות רבינס: קורס בטקסים: טקסים קבוצתיים, טקסים אישיים. מעגלי ריפוי (מודולה אחת).
מורים אורחים נוספים על פי הצורך המתעורר מתוך מערכת הלימודים ובהתאם למספר הלומדים.

מחיר תכנית הלימודים השנתית: 7300 ש"ח בהרשמה עד 6/9/20.  לאחר תאריך זה מחיר התכנית: 8100 ש"ח.

(כולל את יחידות הלימוד המקוונות -20 שעורים, את המודולות של מפגשי סטודיו-9 יחידות סה"כ 20 ימי לימוד)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

התחייבויות תכנית ההכשרה:

יחידות מתודולוגיה ופרקטיקום: 6 יחידות בנות יומיים כל אחת : 12 ימי לימוד (לאורך 3 שנים.)

במסגרתן נלמד:

  1. את הבסיס התיאורטי של יסודות הפרקטיקה בהתייחסות ובדיאלוג עם גישות פסיכותרפויטיות,  גישות סומטיות, פרקטיקה שמאנית וגישות טיפול מבוססות מיינדפולנס.
  2. תרגול הנחייה של התלמידים  -פרקטיקום . (הנחייה קבוצתית והנחייה פרטנית.)
    יחידות מתודולוגיה: 6 יחידות בנות יומיים כל אחת : 12 ימי לימוד (לאורך 3 שנים.)

קורס מקוון: הצטרפות ליחידות לימוד מקוונות מינימום שתי יחידות, האחת מהן קורס יסודות.

סטאג': במסגרת זו ידרשו התלמידים לסטאג' בין 14 מפגשים עם תלמיד יחיד או קבוצה. אפשריים שני תהליכים נפרדים האחד פרטני והשני קבוצתי, בהתאם לרצונו של התלמיד.

אסיסטנטיים: שנה של אסיסטנטיות בתכנית הלימודים המרכזית של אינטגרציית קול בתנועה. (אפשרית  רק לאחר שתי שנות לימוד בתכנית עצמה כתלמיד מהמנין)

עבודה עיונית-מחקרית על אחד מהנושאים הנלמדים, או נושא המעניין את התלמיד  ורלוונטי לנושאי הלימוד.

יצירה אמנותית קצרה: יצירה מוזיקלית קולית/תנועתית באורך 5-10 דקות.

התלמידים המעונינים בתכנית הכשרה ידרשו למינימום של 6 יחידות מתודולוגיה בנות יומיים כל אחת לאורך שתי שנות לימוד+שנה אסיסטנטיות. וכן השלמת הסטאג' בן 14 מפגשים.

תעודת גמר תינתן לאחר שיושלמו כל התחייבויות ההכשרה ובהתאם לשיקול דעת של המנחות סמדר אימור ורות רבינס באשר למוכנותו של התלמיד להנחיה וליווי תהליכי הפרקטיקה.

מיקום הלימוד: מאחר והתלמידים מגיעים מאזורים שונים בארץ תערכנה יחידות המתודולוגיה לסרוגין בתל אביב, ירושלים-חוות טור סיני, טבעון.

מחיר תכנית ההכשרה : המחיר הוא מודולרי על פי יחידות לימוד והנחיית הסטאג' :

יחידת מתודולוגיה 800 ש"ח (יומיים)+מע"מ. (עבור 6 יחידות- 4800 ש"ח +מע"מ)

הדרכת סטאג': 2000 ש'ח עבור 14 מפגשים (ההדרכה תתבצע באמצעים מכוונים, אימייל, זום, בצמוד לכל מפגש שיונחה על ידי המתמחה)

קורסים מקוונים- ללא תשלום נוסף  (בהצטרפות לקורסי לימוד מקוונים אשר פועלים לאורך השנה)

שנה אסיסטנטיות- 50% ממחיר שכר הלימוד של אותה שנה.

תאריכים למפגשי מתודולוגיה לשנת 2020 :

10-11/9/20 ימי חמישי ושישי – 6 לימוד ביום חמישי. 5 שעות ביום שישי.

5-6/11/20  ימי חמישי ושישי – 6 שעות לימוד ביום חמישי 5 שעות לימוד ביום שישי.

להרשמה ליום הפתוח ב- 7/10/20 לתכנית הדו שנתית להתפתחות תודעתית ויצירתית בכלים של קול ותנועה לחצו כאן

אינטגרציית קול בתנועה

חזרה למוזיקליות אורגנית

מאמר של סמדר אימור מתוך החוברת "מחול עכשיו" אתחיל בנימה אישית המנסה להתחקות אחר אותה קריאה פנימית, אינטואיטיבית, אשר הובילה אותי אל הדרך בה התפתחה

קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

"קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול".

עצמי אותנטי ומוסיקליות

"עצמי אותנטי" כחוויית הבעה גופנית "לעיתים מזומנות מחווה של התינוק נותנת ביטוי לדחף ספונטני. מקור המחווה הוא העצמי האמיתי, והמחווה מעידה על קיום עצמי אמיתי

גל התנועה – חזרה לתנועה הטבעית

"גל התנועה" הינו אחד המושגים היסודיים בתהליך הריפוי בקול / טיפול בקול ובתנועה בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה". אנו מתרגלים ומעירים מחדש את זרימת גל התנועה לאורך עמוד