מסלול הכשרה למנחים ומטפלים בשיטת 'אינטגרציית קול בתנועה' 2011-2012

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
סינפסה לוגו

בהנחיית סמדר אימור, רותי רבינס, יעל כהן-סקלי ומיקי שחרור.

ברוב המסגרות המלמדות שיטות טיפול כיום, גם אלו המתמקדות בטיפול דרך הגוף, לא מכירים בערך העצום שיש לעבודה עם הקול. ההיכרות עם הכלי המופלא הזה היא מצומצמת אם בכלל. החיבור לקול הוא חיבור לפנימיות העמוקה, הראשונית והבסיסית ביותר. בתרבות המערבית נשכח תפקידו של הקול ככלי מרפא וטרנספורמטיבי ראשון במעלה, ועל ידי כך הודחקו גם חלקים רבים מהאישיות השלמה אשר יכולים לקבל ביטוי רק דרך הקול והשירה. במקרים רבים, המטפלים עצמם חוששים מהביטוי הקולי שלהם ולכן אינם יודעים כיצד לאפשר למטופל להשתמש בקולו.

לאור פניות הולכות וגוברות של מטפלים אלינו, החלטנו לפתוח קורס מבוא מקוצר, שמטרתו לאפשר למטפלים לעבור תהליך אישי דרך העבודה של קול בתנועה. הקורס במתכונת מקוצרת, מאפשר לבעלי רקע מקצועי להצטרף לתוכנית ההכשרה מיד לאחר שלב המבוא שיתקיים לאורך הקיץ בחטיבות לימודים מרוכזות. בשלב ההכשרה יפתחו תלמידי התוכנית את הבנת התרגול כדי לשלבו בעבודתם הטיפולית.

מבנה התוכנית – שנת תשע"ב 2011- 2012

לאחר שלב המבוא, שנת הלימודים בנויה משלושה סמסטרים בני 3 חודשים כל אחד – הנחייה קבוצתית, הנחייה פרטית -א, הנחייה פרטית – ב.

בין הסמסטרים יש חודש הפסקה אשר במהלכו תתקיימנה סדנאות העשרה עם מורים אורחים. סדנאות אלו פתוחות גם לקהל הרחב והן בתשלום נפרד (נמוך עבור משתתפי הקורס). על תלמידי התכנית להשתתף בשתי סדנאות העשרה  לפחות במהלך השנה כולה.

שלב המבוא – מיועד להכרות ראשונית וחווייתית עם השיטה ותרגול המבנה הבסיסי. בשלבים הבאים תעסוק התכנית בהעמקת התרגול מתוך התכוונות להנחיית שיעורים ליחידים וקבוצות, בדגש על הבנת המרכיבים העולים בעבודה הקבוצתית ותרגול מצבי יחיד וקבוצה באמצעים מוסיקליים.
הקורס בדגש על תהליכים פנימיים המתועלים ליצירה אמנותית, כחלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי.

הנחיית קבוצה – שימוש בפורמטים של מעגלי אלתור, מעגלי ריפוי, שירת מקהלה, עבודה במבנים "משפחתיים"-זוגות, שלשות, רביעיות וכ'ו , אמנות המופע ככלי להעצמה, לדיוק הקשר פנים חוץ, נתינת במה, מסגרת ולגיטימציה לביטוי תכני הנפש שאינם באים לידי ביטוי בחיי היום-יום.

הנחייה פרטנית – התייחסות לצרכים ולרצונות המיוחדים של הפונה, עבודה בשילוב כל הכלים שנרכשו במהלך הקורס לצורך יצירת "מסע" אישי בעל אופי יצירתי ומוסיקלי אשר במהלכו ייחשפו ויקבלו ביטוי שכבות הנפש הכמוסות המכוסות אבק, כדי לאפשר מימוש הפוטנציאל האישי בדרך של יצירתיות וחיוניות.

למי מיועדת התוכנית?

התוכנית מיועדת לבעלי ניסיון בהוראה, הנחייה או טיפול הרוצים לרכוש כלי נוסף להכשרתם:
מטפלים בשיטות שונות מעולם הגוף-נפש (מגע, קול, תנועה, ביוסינתזה, איזון גוף-נפש, הילינג ועוד), אנשי מקצוע בתחום השירה, התנועה וההתפתחות בדרך הגוף (אלכסנדר, פלדנקרייז וכדומה).
אין צורך בניסיון קודם בעבודה עם קול.

חובות התלמידים:

1.נוכחות מלאה בכל השיעורים, האינטנסיביים, הסמינר וכ'ו.

2. הגשת עבודת מחקר עיונית בנושא שיבחר.

3. הרצאת עבודת המחקר לקבוצה ועבודה מעשית (שעור) בנושא ההרצאה.

4. סטאג' של 12 שיעורים קבוצתיים או פרטניים. הגשת תוכנית עבודה לשיעורים והגשת סיכומים.

הערה חשובה:

תעודת מנחה ומטפל בקול בתנועה תינתן בסוף הקורס לאחר מילוי כל התחיבויות הקורס,יחד עם זאת נשמרת הזכות להשהות את קבלת תעודת ההכשרה כאשר התלמיד/ה אינו מוכן/ה וזאת על פי שיקול דעת של המנחות.

תכני הלימוד:

שלב ראשון-סדנאות מבוא.

בשלב זה יובאו כל נושאי שיטת העבודה ברמה חוויתית ראשונית לצורך היכרות עם מרכיבי העבודה, דרך הפנמה גופנית-חוויתית של עקרונות העבודה.

  • חיבור אורגני בין נשימה-תנועה-קול. תרגול המבנה הבסיסי של העבודה.
  • העקרונות הפיזיקליים של נשימה והפקת קול. הכרת מרכיבי הקול.
  • גל התנועה וזרימתו דרך עמוד השדרה בעמידה, ישיבה והליכה.
    חשיבות גל התנועה לזרימה תנועתית ואנרגטית, לתנודה,לפעימה ולשחרור מדפוסי נשימה העוצרים את החיוניות הטבעית.
  • פיתוח שפה של תנועה קולית מגוונת המאפשרת ביטוי של הנפש דרך מגוון רחב של איכויות, גוונים, מקצבים ומבנים מוסיקליים פנימיים.
  • חשיפת המוזיקליות הטבעית והדחף לתת ביטוי מוסיקלי לתכני גוף ונפש.
  • לימוד והבנת חוקי טבע מוסיקליים הבאים לידי ביטוי יומיומי בגוף, בנפש, בתקשורת האישית והבינאישית (הדהוד, תמיכה, הרמוניה ודיסהרמוניה, טעינה-פריקה, ניגודים, שיקופים, רב קוליות וכ'ו)
  • תנועה התפתחותית, מעבר דרך שלבי האבולוציה מהעובר ועד לעמידה, המאפשרת חזרה ותיקון של שלבי ההתפתחות.
  • עבודה עם מגע המעודד העמקת הנשימה, שחרור הקול, תנודתיות מערכת הנוזלים בגוף.
  • הכרת המונחים הבסיסיים בשיטה : אימפולס, טרנס, עבודה הכרתית, עשייה ואי עשייה, מרחב של שקט, חלוקת תשומת לב, יצר- יצירתיות-יצירה ,קשר וקשב פנים חוץ, פעימה, גל, תדר, תנודה, אינטואיציה, שדה רטט, דימויים, מוסיקליות אורגנית, נוכחות, גיבוי פנימי , מסעות קוליים ועוד.
  • עבודה עם קצב.
  • אמנות המופע והאימפרוביזציה ככלי להעצמה וריפוי.

היכרות עם מבנים בסיסים בהנחיית קבוצות:

  • לימוד רפרטואר של שירה עממית.
  • מעגלי אלתור . פורמטים שונים למטרות שונות.
  • מעגלי ריפוי ("הריטואל" – מעגלי טראנס היפנוטי/אקסטתי).
  • אמנות המופע והאימפרוביזציה ככלי להעצמה וריפוי.
  • הפרפורמר ה"שמאן "

לימודים תיאורטיים

  • דיון בתיאוריה של שיטת קול בתנועה
  • לימוד בנושא הריפוי בקול ובשירה לאורך ההיסטוריה בתרבויות שונות ולפי אמונות שונות
  • היכרות ברמה תיאורטית עם שיטות נוספות של ריפוי בקול.

שלב שני : הנחיית קבוצות.

התהוות היצירה הקבוצתית, מסע מהיחיד אל היחד.

העמקה של תכני הבסיס אשר נלמדו בשלב המבוא ותחילת התכוונות להנחיית קבוצה. הבנת המרכיבים העולים בעבודה הקבוצתית : קולו של היחיד בקבוצה, תמיכה קבוצתית המאפשרת העצמה וצמיחה אישית, הקבוצה כמיכל וכמעבדה אנושית  להתבוננות במגוון תבניות פסיכולוגיות ותכנים אישיים העולים גם במציאות היומיומית  שלנו במסגרת הקבוצה המשפחתית, הקהילתית ומסגרות העבודה.

הקבוצה כמערכת מראות משקפת מציאויות פנימיות של היחיד, הקבוצה כבסיס לעבודה דיאלוגית, תרגול היכולת להכיל ולקבל את קולו של האחר , קולו של האחר כגורם המאפשר פתיחת יכולות חדשות ושינוי דפוסים.

כל התכנים הללו נלמדים באמצעים מוסיקליים:

שימוש בפורמטים של מעגלי אלתור, מעגלי ריפוי, שירת מקהלה, עבודה במבנים "משפחתיים"-זוגות, שלשות, רביעיות וכ'ו , אמנות המופע ככלי להעצמה, לדיוק הקשר פנים חוץ, נתינת במה,מסגרת ולגיטימציה לביטוי תכני הנפש שאינם באים לידי ביטוי בחיי היום-יום.

לימוד והפנמה של מושגים כמו : הדהוד, שיקוף, תמיכה, ליווי, הרמוניה, דיסהרמוניה, רב קוליות, התהוות ושינוי, קשב וקשר מעגלי- פנים-חוץ ועוד.

שלב שלישי : הנחייה פרטנית.

העמקה נוספת של תכני בסיס העבודה בקול בתנועה עם דגש על הנחייה פרטנית.

התייחסות לצורך ולרצון הספציפי של הפונה ,עבודה עם כל הכלים שנרכשו במהלך הקורס לצורך יצירת "מסע" אישי בעל אופי יצירתי ומוסיקלי אשר במהלכו יחשפו ויקבלו ביטוי עוד שכבות מכוסות אבק של הנפש במטרה לאפשר מימוש  והעצמה של הפוטנציאל האישי בדרך של יצירתיות וחיוניות.


מערכת שעות לשנת תשע"ב 2011-2012

מבוא – שתי סדנאות מבוא בנות 6 ימים סה'כ ( אשר אינן מחייבות הרשמה לתוכנית.)
החל מספטמבר 2011:  יום לימודים ארוך פעם בשבוע 9.30-17.00 (ימי א'), ויום לימודים נוסף פעם בחודש 9.30-14.00 (ימי ו')

סה'כ : 51 ימי לימוד (384 שעות לימוד אקדמיות )

פירוט מבנה הקורס :

  1. מבוא :2 סדנאות אינטנסיב במהלך החודשים מאי 2011 ויולי  2011
  2. הנחיית קבוצה: סמסטר  ראשון מספטמבר עד סוף נובמבר 2011
  3. סדנאות העשרה עם מורים אורחים במהלך דצמבר 2011 (לבחירה ובתשלום נפרד)
  4. הנחייה פרטנית-שלב א. סמסטר שני מינואר  עד סוף  מרץ  2012.
  5. סדנאות העשרה עם מורים אורחים במהלך אפריל (לבחירה ובתשלום נפרד)
  6. הנחייה פרטנית-שלב ב'. סמסטר שלישי :מאי עד יולי (10 ימים ביולי הם אינטנסיב סיכום הקורס )

תאריכי תוכנית הכשרה 2011-2012

18 ספטמבר תחילת לימודים.

תאריכי סמסטר ראשון :

18/9 ,25/9 ,2/10  ,9/10 ,23/10  ,30/10   ,6/11 ,13/11 ,20/11 ,27/11
4/12 , 11/12

חופשת סמסטר ראשון: 18/12 ו-25/12 (חנוכה)

נתיבים בהוראת קול בתנועה :שיעורים עם בוגרי תוכניות ההכשרה הקודמות : 1/1/2012,   8/1/2012

סמסטר שני :

15/1 , 22/1 , 29/1 , 5/2, 12/2 , 19/2 , 26/2 , 4/3 , 11/3,
18/3 , 25/3 , 1/4

חופשת סמסטר שני :  8/4 , 15/4 , 22/4 (כולל פסח )

סמסטר שלישי :

סדנה עם מורה אורח : 29/4

סדנה עם מורה אורח : 6/5

אינטנסיביים :

אינטנסיב מאי : 17/5 , 18/5 , 20/5 (חמישי, שישי, ראשון . חמישי מתחיל ב-16.00 אחה'צ)

אינטנסיב יוני : 14/6 , 15/6 , 17/6 (חמישי, שישי, ראשון. חמישי מתחיל ב-16.00 אחה'צ )

אינטנסיב יולי : 4/7 , 5/7 , 6/7 , 8/7 (רביעי, חמישי, שישי, ראשון ימים ארוכים לתוך הלילה, אנא פנו את זמנכן )

מערכת שעות – ימי ראשון, שנת תשע"א 2010-2011

9.30-11.30 קול בתנועה-הקול המרפא.
דגש על האלמנטים התראפויטיים של שיטת קול בתנועה .

11.45-12.45 התהוות היצירה הקבוצתית
היצירה הקבוצתית באימפרוביזציה ככלי להקשבה,העצמת הנוכחות,קשר פנים חוץ,תמיכה, הבנת יחסי קבוצה-יחיד,עדות,התבוננות,הכרה.

13.30-14.30 תיאוריה והעמקה
השעור יעסוק בהיסטוריה של הריפוי בקול ובתנועה ובבסיס התיאורטי של שיטת קול בתנועה עם הקשרים לידע בסיסי על עבודותיהם של יונג, רייך,ווינקוט, פול ניוהם, אלפרד וולפסון ,ד'ר נאדר בוטו ועוד. בשעור זה ידרשו התלמידים לכתיבת עבודה עיונית סביב לנושאים הנלמדים, התלמידים יכינו הרצאה מלווה בעבודה מעשית הקשורה לנושא.

14.45-16.00הנחייה (קבוצתית או פרטנית ).
בשיעור זה נעסוק בדרך הספציפית להנחיית קול בתנועה עם הדגשים על ההבדלים בין הנחיית קבוצה להנחיה פרטנית, התלמידים יתבקשו להעביר שיעורים במסגרת הקבוצה החל מהסמסטר השני.

16.15-17.00 שירה
בשיעור נעשה את ההקשרים של התרגול בקול בתנועה אל תוך עבודה עם שיר כאשר השיר הוא כלי לריפוי וטרנספורמציה.

יום בחודש במקום יום רגיל

09.30-12.30 אנטומיה חוויתית BMC עם מיקי שחרור.

13.15-15.15 נתיבים שונים להוראת קול בתנועה – שיעור עם מורים שונים לקול בתנועה בוגרי המסלול.

15.45-18.45 קבוצת התפתחות.

יום תנועה שישי-חודשי

על תלמידי התוכנית לבחור באחת משתי האופציות:

  • מחול עכשווי – סדנאות עם כוריאוגרפים ויוצרים מתחום התנועה, תיאטרון מחול ומחול העכשווי
  • בוטו – "מחול הנשמה", בהנחיית מיה דונסקי.

סה'כ שעות בקורס : 374 ש'ש מלאות.


אינטגרציית קול בתנועה

חזרה למוזיקליות אורגנית

מאמר של סמדר אימור מתוך החוברת "מחול עכשיו" אתחיל בנימה אישית המנסה להתחקות אחר אותה קריאה פנימית, אינטואיטיבית, אשר הובילה אותי אל הדרך בה התפתחה

קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

"קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול".

עצמי אותנטי ומוסיקליות

"עצמי אותנטי" כחוויית הבעה גופנית "לעיתים מזומנות מחווה של התינוק נותנת ביטוי לדחף ספונטני. מקור המחווה הוא העצמי האמיתי, והמחווה מעידה על קיום עצמי אמיתי

גל התנועה – חזרה לתנועה הטבעית

"גל התנועה" הינו אחד המושגים היסודיים בתהליך הריפוי בקול / טיפול בקול ובתנועה בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה". אנו מתרגלים ומעירים מחדש את זרימת גל התנועה לאורך עמוד