"אוטוביוגרפיה קולית רשומה בגוף": קורס שנתי במרכז שילוב, קריית טבעון.

ביטוי יצירתי אותנטי כתהליך מרפא. קורס שנתי, ימי שישי אחת לשבועיים. בהנחיית סמדר אימור ורות רבינס.

הקורס השנתי מחולק לשני סמסטרים, אשר בשנה הקרובה יתמקדו בנושאים הבאים:
סמסטר א' (בהנחיית רות רבינס): "להיות בקשר, להיות בגוף: קול ותנועה במרחב הבין-אישי"
סמסטר ב' (בהנחיית סמדר אימור): "הילד הפנימי היצירתי – יצירה בקול ובתנועה כמשאב בתהליכי צמיחה וריפוי"

 יום פתוח יתקיים במרכז שילוב, ק. טבעון, בתאריך 7/7 יום שישי 9.00-13.00.

ההשתתפות בהרשמה מוקדמת דרך מרכז שילוב: http://www.shiluv-bodymind.co.il/node/220

רקע

שיטת אינטגרציית קול בתנועה חוקרת את מרחב החוויה הבלתי-מילולית, הגופנית, כאן ועכשיו. העבודה נוגעת בשורשי החוויה האנושית הבסיסית, הקדם מילולית והקדם תרבותית, משקמת את הקשר שלנו עם מימד החיות הגופנית של עצמנו ושל הזולת, ואת הנגישות למצבי תודעה שונים מהרגיל. התרגול החוויתי משלב עבודה קולית ותנועתית עדינה במצב של קשיבות עמוקה (mindfulness), ומאפשר חיבור מחודש אל כוחות חיים ראשוניים, ביטוי עצמי אותנטי וזרימה יצירתית.

יחודו של הקול האנושי ככלי לביטוי על-מילולי, הוא בהיותו השתקפות ישירה של אחדות הגוף-נפש. קולו של אדם ייחודי כמו טביעת אצבעו. קולנו מהדהד את ההיסטוריה הרגשית והגופנית שלנו כמו גם את הווייתנו המשתנה בכל רגע. תהליך העבודה משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול, ומאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי דרך שפת הקול והתנועה.

[לקריאה נוספת אודות אינטגרציית קול בתנועה, לחצו כאן: אינטרגציית קול בתנועה – שיטה ותהליך]

הקורס השנתי מחולק לשני סמסטרים, אשר בשנה הקרובה יתמקדו בנושאים הבאים:

סמסטר א': "להיות בקשר, להיות בגוף: קול ותנועה במרחב הבין-אישי"

בקורס נכיר את מימד החיות הגופנית שלנו כבסיס לקשר אותנטי, עם עצמי ועם האחר. הקורס יתמקד בעבודה עם אינטגרציית קול בתנועה מתוך התייחסות לאופן בו ניגון קולנו ורטט החיים בגופנו, משפיעים, יוצרים ונוצרים בכל רגע מתוך מרחב החוויה הבינאישית.

במילותיו של ד.נ ויניקוט, "היכולת להיות לבד" הינה למעשה "היכולת להיות לבד – בנוכחות מישהו".

במהלך הקורס נשים לב לדקויות ואופנים שונים של עבודה עם קול, מגע ותנועה, ונקשיב לרטט החיים בגוף הבין-אישי, כדי לתמוך בגילויה של זרימה יצירתית ספונטנית, אצלי ואצל האחר. חופשיים מהתלות במילים ודווקא מתוך כך קרובים, נראים, אינטימיים ויקרים ללב.

  • "הנפש פועמת בגוף": תרגול במודל הפעימה כשער למפגש עמוק עם מימד החיות הגופנית.
  • "הסביבה כראי, מסע מאחדות למובחנות": חשיבות הסביבה בהתהוות וביסוס תחושת העצמי היצירתי וביטויים באלתור בקול ובתנועה. מתמיכה קולית, הדהוד, שיקוף ועד אלתור בכמה קולות.
  • "פורטרטים קוליים": הדהוד סומאטי, חישת מרחב החוויה הגופנית של האחר: לשיר את הגוף האינטרסובייקטיבי.
  • "חולמת בעיניים פקוחות" – העמדה היצירתית במפגש עם חומרי המציאות שבחוץ
  • "הקול המרפא: הקול השר כגשר מעל מים סוערים" – השימוש בשירה ובעבודה קולית לויסות מצבי הצפה רגשית ובפרט בעבודה עם טראומה.

סמסטר ב': "הילד הפנימי היצירתי – יצירה בקול ובתנועה כמשאב בתהליכי צמיחה וריפוי"

בסמסטר זה נרחיב את הביטוי היצירתי האישי והבין אישי, אל שדה ההדהוד המשותף, הקבוצתי. נבחן את היצירתיות ואת היצירה הנובעת מתוך המקור הראשוני, משחקם של ילדים. ניצור מבנים  פשוטים המארגנים את היצירה האישית כחלק מיצירה קבוצתית. נתבונן כיצד מבנים נוצרים מתפרקים ומתהווים בכל פעם מחדש כביטוי למערכות יחסים מורכבות בקבוצה.

  • יצירתיות אורגנית.
  • המוסיקליות של העצמי.
  • לשחק לבד, לשחק ביחד.
  • התהוות אורגנית של מוסיקליות קבוצתית.
  • פוליפוניה כצורה מוסיקלית המארגנת נוכחות קולות שונים ו"אחרים" ליצירה אחת.
  • אינטליגנציה יצירתית קבוצתית- היצירה הגדולה מסכום חלקיה. שדה ההדהוד המשותף (we fild).
  • קומפוזיציה בזמן הווה. אלתור בתוך מבנה.

מטרות התכנית

  • התמקדות בתהליך אישי חוויתי והפנמה גופנית של עקרונות השיטה, תוך  היכרות עם האפשרויות התראפויטיות והטרנספורמטיביות של הקול.
  • שיקום האפשרות לביטוי אותנטי בקול ובתנועה, ממבעים ראשוניים ועד לזרימה מוסיקלית.
  • שכלול האפשרות להשתמש בגופנו, קולנו ותשומת ליבנו כדי לתמוך בביטוי הספונטני של עצמנו ושל הזולת.

אוכלוסיית יעד

הקורס פתוח לכל מי שיש בו פתיחות, נכונות ואומץ לעבודת גוף וקול עם עצמו ועם אחרים. אין צורך בניסיון או ידע קודם. הקורס מתאים במיוחד:

  • למטפלים, אנשי מקצועות גוף-נפש, אנשי מקצוע בתחום השירה והתנועה ולבעלי ניסיון בהוראה, הנחייה או טיפול, המעוניינים להכיר את התחום ולעשות בו שימוש על פי הכשרתם המקצועית.
  • מתעניינים חדשים בנושא קול בתנועה המבקשים להתנסות בדרך הריפוי של אינטגרציית קול בתנועה
  • לומדים ותיקים המבקשים להעשיר ולהמשיך וללמוד בדרך זו

דרישות הקורס

  • נוכחות והתנסות במפגשים (מינימום 80% מהמפגשים).
  • קריאת חומר ביבליוגרפי.

שיטת הלימוד

כל מפגש יתמקד באחד מעקרונות הליבה של העבודה, אותו נתרגל באופן אישי בעבודת הפתיחה, ולאחר מכן לעבודת העמקה בזוגות ובפורמטים של עבודה קבוצתית.

התרגול מתרחש בתוך מגוון הקשרים התייחסותיים: מעבודה אישית בחלל קולי משותף, דרך עבודת זוגות ועד עבודה קבוצתית רבת-משתתפים. אנו מזמינים אל המרחב את כל מה שרוצה לעלות ולקבל ביטוי באותו רגע, באמצעות הגוף והקול, ולומדים לנוע בגמישות בין ביטוי עצמי והקשבה לאחר, בין החלטות ובחירות מודעות לבין התמסרות אל התהליך שקורה מעצמו (עשייה ללא-עשייה), כאופנים משלימים של נוכחות יצירתית.

העבודה הקולית-תנועתית מזמנת מצבים חוזרים ונשנים של "טראנס קל", משחק (PLAY, Winnicott) וזרימה (FLOW, Csikszentmihalyi), והופכת מצבי תודעה מיוחדים אלו לנגישים ומוכלים יותר במסגרת העצמי האינטגרטיבי.

התרגול הוא הזמנה לתכנים ודפוסים מעכבי צמיחה וחיות, להתחיל לנוע לכיוון של טרנספורמציה.

מבנה ומשך הקורס

  • 6 מפגשים אחת לשבועיים לחודש בימי שישי, בין השעות 9:30-14:00, בקמפוס שילוב.
  •  ריטריט של  יומיים-חמישי ושישי. (חמישי 16.00-22.00 שישי  9.30-14.00)

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות הקורס, תוענק לו תעודה מטעם מרכז שילוב ומרכז סינפסה.

הערות

פתיחת המסלול מותנית במינימום משתתפים.
יתכנו שינויים קלים בתאריכי המפגשים.

סינפסה » פעילויות » שיטת אינטגרציית קול בתנועה » אינטגרציית קול בתנועה: קורסים להתפתחות אישית »
This entry was posted in אינטגרציית קול בתנועה: קורסים להתפתחות אישית, פעילויות, שיטת אינטגרציית קול בתנועה. Bookmark the permalink.