גל התנועה, הרחבה: חוק הפעולה והתגובה של ניוטון

א. החוק השלישי של ניוטון – חוק הפעולה והתגובה

"חוקי התנועה של ניוטון" הם שלושה חוקי פיזיקה שניסח אייזק ניוטון, ועוסקים בתנועתם של גופים. אלה הם חוקי היסוד של המכניקה הקלאסית. החוק השלישי, הידוע גם בשמו "חוק הפעולה והתגובה", קובע כי כאשר גוף מפעיל כוח כלשהו על גוף שני, הגוף השני מפעיל על הגוף הראשון כוח השווה בעצמתו אך מנוגד בכיוונו. שני הכוחות מכונים כוחות פעולה ותגובה.  הכוח הנגדי, נקרא גם "הכוח הניצב" או "הכוח הנורמאלי".

דוגמאות:

  • אם מגנט מושך אליו גוף העשוי מברזל הנמצא בקרבתו, גם גוף הברזל מושך אליו את המגנט.
  • אם אנו מותחים קפיץ באמצעות שרירי ידינו, אנו מרגישים היטב את הכוח שהקפיץ המתוח מפעיל על הידיים שלנו.
  • אם אדם ניצב על סירה סמוך לחוף וקופץ מן הסירה על ידי דחיפתה לאחור: האדם נזרק קדימה ונוחת על החוף, ואילו הסירה מתרחקת מן החוף.
  • כאשר משחררים את הפיה של בלון מנופח באוויר, האוויר פורץ דרך הפיה, והבלון נע בכיוון הנגדי.
  • כדורי ביליארד מתנגשים וניתזים בכיוונים מנוגדים.

כלומר, כאשר אנו דוחפים את הרצפה – הרצפה דוחפת אותנו בחזרה במידה שווה.
למעשה הפעלת הכוח של גופנו על האדמה ותגובת הכוח המוחזר מהאדמה מתרחשות כל הזמן, גם במצב של מנוחה וללא פעולת דחיפה רצונית, בשל פעולת הגרביטציה על משקל גופנו.
לכוח המוחזר מן האדמה, בהקשר של יציבה, אנו קוראים "הכוח הזוקף" או "הכוח המייצב".

ב. אלסטיות

התבוננו בכדור גומי קטן הקופץ מעלה בתגובה להטחתו ברצפה: מהו שמאפשר לכדור לקפוץ כך כתוצאה מהמפגש עם הרצפה, לעומת כדור מחומר אחר שלא קופץ?
התשובה האינטואיטיבת לכולנו היא: תכונת האלסטיות האופיינית לכדור.

האדם הינו בעל בחירה באשר למידת האלסטיות של גופו.
על-מנת לאפשר לכוח המוחזר מן האדמה לפעול את פעולתו, עלינו לאפשר לארגון הגוף לבטא את האיכות האלסטית, הקפיצית שלו: ע"י כך שנרפה טונוס שרירי מיותר ובמצב גופני של חיוניות וערנות נינוחה, נאפשר זרימה תנועתית חופשית במפרקים לאורך השלד.

קיימות בגופנו שתי דרכים לבטל את תכונת האלסטיות, המעודדת הזדקפות בעת דחיפה של הרצפה :

  1. אנו יכולים להידמות ל"כדור ברזל" – שימוש בטונוס שרירי מוגבר.
    לשם הדגמה, נסו בכוונת תחילה לדחוף את הרצפה ולחסום את השפעתו של הכוח המוחזר. לשם כך יהיה עלינו להפעיל כוח נוסף ע"י כיווץ השרירים בירכיים, בגב ובבטן, שיחסמו את זרימת הכוח המוחזר בגל התנועה דרך השלד.
  2. אנו יכולים להידמות ל"כדור בצק" – טונוס שרירי רופס.
    דמיינו כדור בצק המוטח ברצפה. הכדור רך מאוד, הכוחות המופעלים עליו מובילים לאיבוד צורה מוחלט במקום לתנועה נגדית "זוקפת".

 ג. הצעה לתרגול גל התנועה במצב ישיבה על הרצפה:

  • פתיחה: ישיבה שקטה. מביאים את תשומת  הלב אל שטח המגע בין הגוף לבין הרצפה, והודפים בעדינות את הרצפה דרך כל פני השטח של הגוף הנוגע ברצפה.
  • מתבוננים בשינוי שחל במנח הגוף ובתנועה הפנימית העדינה שקורית כלפי מעלה לאורך השלד, כתגובה נגדית לפעולת הדחיסה של הקרקע כלפי מטה.
  • מפסיקים את פעולת הדחיפה, מרפים, ושמים לב לתגובה של הגוף להרפייה: התקצרות עדינה לאורך הגוף.
  • חוזרים שוב ושוב על צמד הפעולות: דחיפה ועזיבה, ושמים לב כיצד השפעת הפעולות הללו מחלחלת לאורך המפרקים ועמוד השדרה כתנועה של התארכות והתקצרות – שמים לב אל המצח המתרחק ומתקרב אל בית החזה, עצם הזנב המתגלגלת פנימה והחוצה, הקשת במותנית המתארכת ומתקמרת חליפין => כלומר, שמים לב להופעתו של גל התנועה לכל אורך השלד.

 

This entry was posted in ג. מאמרים אודות אינטגרציית קול בתנועה, מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים". Bookmark the permalink.