קול בתנועה – ארכיאולוגיה של גוף-נפש

קול בתנועה הוא תהליך אשר משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול ומחזיר את הפעמה המוסיקלית הטבעית של הגוף, הפעמה אשר עליה זורמת החיוניות היצירתית הראשונית ביותר.

החיבור האורגני בין הגוף, התנועה והקול, מאפשר שיקום של תבונה תת הכרתית המארגנת מחדש את ההרמוניה הפסיכו-פיזית. כאשר חוזרות המערכות לפעימת זרימתן הטבעית, מתאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי, דרך שפת התנועה והקול. זוהי שפה ארכאית, קדומה, פרי-היסטורית ועם זאת רלוונטית תמיד, שפה המחברת אותנו עם שורשי התת מודע האישי והקולקטיבי הראשוניים ביותר ועם חיוניות שמחה הקשורה לשורשים עמוקים אלו.

בתהליך העבודה אנו עוברים מעין "אבולוציה", התפתחות מחדש, המשקמת את הקשר שלנו עם מצבי תודעה ואופני ביטוי שהיו נגישים לנו בשלב הטרום-מילולי – כבעלי חיים וכילדים. התפתחות זאת מאפשרת שינויים רבים בדפוסי הגוף-נפש, הקשר שלנו עם עצמנו ועם העולם והיכולת שלנו לפעול בעולם מתוך מרכז יצירתי ובעל נוכחות.

באמצעות החזרה למקצבים טבעיים, אנו חווים גם את שחרור הקול הנישא על גבי המוסיקליות הגופנית. דרך שחרור קולנו אנו מאפשרים לעצמנו להיפתח, לשיר, לתת ביטוי למגוון הקולות בתוכנו, למגוון הדמויות, לחוויות רגשיות כלואות, לזיכרונות ארכאיים, לקשר בלתי אמצעי עם עולמות מופלאים הטמונים בתוכנו ויוצאים בצורת מקצבים, צלילים, הגאים ומנגינות הנוצרות ברגע-בהווה.

מטרות העבודה:

  • חיוניות, ספונטנייות, יצירתיות, זרימה, פתיחות לשינוי, יכולת אילתור.
  • העמקת הקשר עם התמיכה של האדמה לשלד והתחוללות גל התנועה הטבעי לאורך עמוד השדרה.
  • פיתוח ציר מרכזי חי וזורם המאפשר פעולה מתוך אימפולס חי. (פיתוח מרכז-סנטר, ממנו אני פועל-אליו אני חוזר )
  • תרגול הרפיה גופנית ומנטלית על מנת לפתח אינטואיציה גופנית, רגשית ורוחנית.
  • פיתוח המוסיקליות הגופנית הטבעית.
  • העמקת יכולת ההקשבה למקצבים אישיים פנימיים.
  • העמקת יכולת הדיאלוג בין מקצבים פנימיים (אני..) למקצבים חיצוניים (העולם..)
  • הרחבת המנעדים התנועתיים והקוליים. ( הרחבת אפשרויות הביטוי הרגשיות דרך הגוף והקול)
  • תרגול נוכחות ברבדים רבים בו זמנית. ( הנוכחות שלי בעולם )
  • תיאום וחלוקת הקשב בין ארבעה מרכזים :שכלי, רגשי, מוטורי ואינסטנקטיבי. (התפתחות הרמונית )
  • איזון בין אקטיבי לפסיבי, בין אי-עשיה לעשיה, בין התהוות הרצון לפעולה.
  • תרגול המתנה והקשבה לשקט פנימי ולהתהוות הפעולה מתוך השקט.
  • תרגול יכולת הכלה של ניגודים ושינויים מהירים.
  • שילוב בין ספונטניות להתבוננות הכרתית מבחינה ובוחרת.
  • תרגול היכולת לנהל דיאלוג חי עם פרטנר ועם קבוצה.
  • תרגול יכולת הביטוי שלנו בעולם ללא עכבות ופחדים. (מה יגידו…..)
  • הקניית כלים אשר יאפשרו התפתחות אמן-יוצר ייחודי בשפות התנועה והקול.

שיטת קול בתנועה מקנה כלים להתפתחות אישית יצירתית, להתפתחות אומנותית ולאימון מורים ומתרגלים בשיטה.

העבודה שואבת הבנתה והשראתה ממקורות רבים ביניהם שיטת פלדנקרייז, טכניקת אלכסנדר, עבודתה של מוד רובר עם שירים ארכאיים מתהדים, עבודתו של הבימאי יז'י גרוטובסקי וממחקר אישי רב שנים בנושא שירת ריפוי בתרבויות שונות.

סמדר אימור- מורה, רקדנית, כוראוגרפית ואומנית תנועה וקול. בוגרת האקדמיה למוסיקה ומחול ע'ש רובין בירושלים, השתלמה בצורות שונות של לימוד דרך הגוף והקול : תנועה וכתב תנועה, קומפוזיציה, שיטת פלדנקרייז, טכניקת אלכסנדר, קונטאקט אימפרוביזציה, אימפרוביזציה, מחול הבוטו, שירת צלילים עיליים, תרפיית קול ותנועה ועוד. הוכשרה כמטפלת ברפלקסולוגיה וכמאסטר ברייקי. לימדה כ-10 שנים בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים ובתיכון לאומנויות בירושלים, הקימה בשנת 1988 את להקת "סינפסה" איתה יצרה והופיעה כ-6 שנים בפסטיבלים ובמקומות רבים בארץ ובארה'ב. כאומנית עצמאית יצרה עבודות איתן הופיעה בארץ ובגרמניה. בשנת 2004 הקימה את בית הספר "סינפסה- מסתורי התנועה והקול האנושיים" להתפתחות אנושית-יצירתית בשפת התנועה והקול.

This entry was posted in ג. מאמרים אודות אינטגרציית קול בתנועה, מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים" and tagged , , . Bookmark the permalink.