עקרונות אוניברסליים של פיתוח קול ועבודה קולית – חלק א'

קיימות כיום שיטות רבות ומגוונות לעבודה קולית ו פיתוח קול.  פיתוח המודעות הגופנית, ובמיוחד שכלול היציבה, הנשימה, ניתוב האוויר ושליחתו לתיבות התהודה שבגוף, ושליטה מדוייקת בהפעלת השרירים המעורבים בהפקת הקול והעיצורים, יהוו חלק בלתי נפרד מכל גישה ללימוד פיתוח קול ועבודה קולית.

בחינה של מגוון גישות פיתוח קול ועבודה קולית מלמדת כי קיימים עקרונות משותפים הזוכים להתייחסות בכל השיטות. במאמר זה אפרט את העקרונות המשותפים למגוון השיטות ל פיתוח קול ועבודה קולית, ואפרט כיצד עקרונות אלו באים לידי ביטוי בשיטת "אינטגרציית קול בתנועה".

ניתן לומר כי ככל שאנו מתקרבים אל הגישה המערבית הקלאסית לפיתוח קול (בל-קאנטו וסולפז'), אנו מתייחסים אל השירה כאל פעולה פיזיולוגית מכאנית בעיקרה, התלויה בהשגת שליטה בשרירים ובמערכות הפיזיולוגיות המעורבות בהפקת הקול.

גישות חדשות לעבודה קולית אינן מתייחסות עוד לשירה כפעולה מכאנית, או לגוף כאל מכונה שאנו לומדים לשלוט בה ולהפעילה כך או אחרת. אנו מבינים שהגוף והנפש הינם תופעות השלובות זו בזו באופן אורגני. פעולת השירה והפקת קול, במיוחד כשהן נעשות מתוך מודעות והקשבה פנים-גופנית מדוייקת ועמוקה, משקפות את מצב הגוף-נפש, ומחוללות באורגניזם שינויים עדינים בעלי השפעה עמוקה. שיעורים המשלבים עבודת גוף-נפש עם ביטוי קולי יביאו  ל פיתוח קול ממקום עמוק של  למידה חוויתית ותובנה אישית.

על "אינטגרציית קול בתנועה", בקצרה: 

שיטת אינטגרציית קול בתנועה פותחה על ידי סמדר אימור במהלך עשרים שנות חקירה. אינגטרציית קול בתנועה היא צורת עבודה אינטגרטיבית העוסקת בהתפתחות הרמונית של האדם באמצעות למידה חווייתית, דרך שחזור הקשר האורגני בין הנשימה, התנועה והקול. חיבור מחודש זה מאפשר שחרור וזרימה של כוחות ריפוי טבעיים, אנרגיה יצירתית, חיוניות וספונטאניות. תכנים עמוקים של ביטוי אישי, רגשי ואמנותי מקבלים ביטוי דרך המוסיקליות הגופנית הטבעית בצורה של קוליות מגוונת, תנועה ושירה.

עקרונות אוניברסליים בעבודה קולית / פיתוח קול

יציבה (posture)

  1. נשימה (breathing)
  2. תמיכה (vocal projection)
  3. רגיסטרים (vocal registers)
  4. תיבות תהודה (vocal resonance)
  5. מנעד (vocal range)
  6. איכויות צליל – "גוון" או "צבע" (timber)
  7. דיקציה (articulation)

להלן סקירה של האופן בו שיטת אינטגרציית קול בתנועה מתייחסת לעקרונות אלו.

1. יציבה

יציבה היא מנח איברי הגוף של אדם או בעל חיים, שמשקלו מוחזק באופן כלשהו, הנשאר קבוע יחסית במבנהו הבסיסי בתנוחות שונות. יציבה מתייחסת לסידור הלא מודע (בד"כ) והיציב מבנית של שלד הגוף, הנרכש לאורך תקופה ארוכה של תנועות גוף ותבניות תנועה.

לכל אדם ישנו דפוס יציבה המאפיין אותו. דפוס היציבה שלנו הינו כעין "חותמת" אישית שאנו כותבים בשפת הגוף. כמו מצבנו הרגשי, מבנה היציבה נתון לשינויים בכל רגע, וכמו מצבנו הנפשי, הוא נשמע לדפוסים והרגלים שרכשנו, כסך החוויות שלנו לאורך השנים. ניתן לקרוא ולהבין, אם כן, את דפוס היציבה כמפה של דפוס האישיות.

בתהליך העבודה עם קול בתנועה אנו מבקשים לפתח מקום של מודעות ובחירה בשפת הגוף ואופן התארגנות משקל הגוף סביב השלד ביציבה, בתנועה ובהליכה. שלא כמו בשיעורי פיתוח קול, העבודה על בניית היציבה אינה מוגבלת למצבים סטאטיים (עמידה או ישיבה) אלא מהווה מקור לחקירה תנועתית, המשלבת את מלוא הפוטנציאל התנועתי, יצירתי-הבעתי שלנו, תוך מודעות ליחסי הגומלין של השלד עם כוח המשיכה והכוח המוחזר מהאדמה.

הכרת הדפוסים המאפיינים אותנו והטמעת דפוסים חדשים ובריאים מזמינה אותנו לעבודה התפתחותית, מעבר ל פיתוח קול  – עבודת התפתחות תודעתית ופיזית כאחת. שחרור הקול והרחבת יכולתנו לשיר ולהפיק מנעד רחב ומגוון של צלילים וקולות, תומכת ומסייעת בתהליך השחרור מדפוסי יציבה ונשימה ישנים. אנו מרככים ומגמישים את הכתבת דפוסי האישיות שלנו, ובכך מאפשרים לעצמנו מנעד הולך וגדל של אפשרויות לביטוי יצירתי ושל בחירה בהרגלי היציבה והנשימה.

הבראת דפוסי היציבה והנשימה שלנו הינה בעלת מקום מרכזי בעבודת התרגול של קול בתנועה:

  • תרגול גל התנועה – שחרור משקל הגוף דרך השלד אל האדמה והזדקפות מתוך הכוח המוחזר מהאדמה מאפשרים את זרימת גל התנועה דרך עמוד השדרה בעמידה, ישיבה והליכה.
    תרגול גל התנועה מאפשר זרימה תנועתית ואנרגטית, סנכרון התנועה והשירה עם תנודת מערכת הנוזלים והפעימה האורגנית, ושחרור מדפוסי נשימה העוצרים את החיוניות הטבעית.
  • תנועה התפתחותית –  מעבר דרך שלבי האבולוציה מהעובר דרך שלבי הזחילה וההזדקפות עד לעמידה, מאפשר חזרה ותיקון של שלבי ההתפתחות ואינטגרציה של השלבים ההתפתחותיים במצב ה"בוגר" – בעמידה על הרגליים.

המשך המאמר – פיתוח קול ועבודה קולית בשיטת קול בתנועה – חלק ב'

המשך המאמר – חלק ב, ידון בנושאים:

  • נשימה (breathing)
  • תמיכה (vocal projection)
  • רגיסטרים (vocal registers)
  • תיבות תהודה (vocal resonance)
  • מנעד (vocal range)
  • איכויות צליל – "גוון" או "צבע" (timber)
  • דיקציה (articulation)

המשך המאמר – פיתוח קול ועבודה קולית בשיטת קול בתנועה – חלק ב'

סינפסה » מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים" » ד. אינטגרציית קול בתנועה - פיתוח קול »
This entry was posted in ד. אינטגרציית קול בתנועה - פיתוח קול, מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים" and tagged , , , . Bookmark the permalink.