תכנית דו שנתית להכשרת מנחים ומלווי תהליכי שינוי וריפוי 2017-18

"אוטוביוגרפיה קולית רשומה בגוף"
תכנית דו שנתית להכשרת מנחים ומלווי תהליכי שינוי וריפוי.
בהנחיית סמדר אימור ומורים אורחים.
תאריך התחלה: 25/10/17

רקע:

שיטת אינטגרציית קול בתנועה מציעה סביבה טרנספורמטיבית וכלים מעשיים לריפוי גופני-נפשי והתפתחות תודעתית. דרך תרגול חוויתי, המשלב עבודה קולית ותנועתית עדינה במצב של קשיבות עמוקה (mindfulness), מתאפשר חיבור מחודש אל כוחות חיים ראשוניים, ביטוי עצמי אותנטי וזרימה יצירתית.

יחודו של הקול האנושי ככלי לביטוי על-מילולי, הוא בהיותו השתקפות ישירה של אחדות הגוף-נפש. קולו של אדם ייחודי כמו טביעת אצבעו. קולנו מהדהד את ההיסטוריה הרגשית והגופנית שלנו כמו גם את הווייתנו המשתנה בכל רגע. תהליך העבודה משקם את הקשר האורגני הראשוני בין הגוף והקול, ומאפשר לנפש ביטוי של עולמה המסתורי, הבלתי מילולי דרך שפת הקול והתנועה. זוהי שפה ארכאית, קדומה, פרי-היסטורית ועם זאת רלוונטית תמיד, שפה המחברת אותנו עם שורשי התת מודע האישי והקולקטיבי הראשוניים ביותר ועם חיוניות יצירתית הקשורה לשורשים עמוקים אלו.

התרגול נוגע בשורשי החוויה האנושית הבסיסית, הקדם מילולית והקדם תרבותית. זהו שיקום הקשר עם מצבי תודעה ואופני ביטוי שהיו נגישים בשלב הטרום-מילולי כמו גם עם מצבי טרנס המאפשרים שחרור מתודעת היום יום. דרך צורת העבודה, לאינפורמציה המגוונת הרשומה בגוף (סומאטית),מתאפשר ביטוי קולי-תנועתי רחב: מקולות ראשוניים, המשחררים אנרגיות כלואות, ועד עבודה מוסיקלית ספונטנית ואותנטית, המארגנת דימויים פנימיים, זיכרונות, תחושות, מצבי גוף-נפש מופשטים, לתוך דימויים קוליים ומבנים מוסיקליים וקצביים.

אינטגרציית קול בתנועה פותחה בידי סמדר אימור במהלך עשרים שנות חקירה. השיטה שואבת את השראתה ממקורות מגוונים: מגישות מערביות לחקר התנועה והפרפורמנס, תפיסות עולם בודהיסטיות ודאואיסטיות, מקורות בפסיכולוגיה המערבית (במיוחד עבודתו של ויניקוט) ופרקטיקות טרנספורמטיביות מתחום הריטואלים השמאניים (במיוחד עבודתם של מוד רובר ויז'י גרוטובסקי בהקשר זה).
לקריאה נוספת אודות השיטה לחצו כאן

מטרות התכנית

  • התמקדות בתהליך אישי חוויתי, יצירתי וטרנספורמטיבי, הנוגע בחוויות ליבה טרום מילוליות.
  • הפנמה גופנית של עקרונות הגישה, תוך  היכרות עמוקה עם האפשרויות התראפויטיות והטרנספורמטיביות של הקול.
  • רכישת כלי תראפויטי רב-עוצמה, הניתן לשילוב גם בתהליכי טיפול ע"י פסיכותרפיסטים  ואנשי מקצועות הגוף-נפש.

תכנית הכשרה בשנה השנייה:

מטרת ההכשרה בגישת אינטגרציית קול בתנועה היא לסייע לתלמידים לרכוש את המיומנויות של גישה זו ולפתח את היכולת לחקור ולפתח עצמם כמנחים ומלווי תהליכי ריפוי וצמיחה. בשנת הלימודים השנייה נלמד את העקרונות המהווים בסיס לפרקטיקה כמו גם את הנושאים השונים והמבנים המאפשרים את התהליכים הטרנספורמטיביים. נלמד גם את העקרונות המובילים של יחסי מטפל מטופל הספציפיים לגישה זו. במהלך השנה יתקיימו מפגשי פרקטיקום, במפגשים אלו יתרגלו התלמידים הנחייה פרטנית בהדרכת המורה. כמו כן ידרשו התלמידים לסטאג' של 12 מפגשים לפחות עם תלמיד/מטופל שאיננו מקבוצת הלומדים. התלמידים יתבקשו למצוא את המונחים בעצמם ובעזרתנו גם להגיע לאוכלוסיות מיוחדות בעלות צרכים שונים. כל תלמיד יבחר לו את הסטאג' בהתאם לרצונו ולכישוריו. הסטאג' יעשה בליווי צמוד של המורה.

אוכלוסיית יעד
מטפלים, אנשי מקצועות גוף-נפש, אנשי מקצוע בתחום השירה והתנועה ולבעלי ניסיון בהוראה, הנחייה או טיפול הרוצים לרכוש כלי נוסף להכשרתם המקצועית.

תהליך ההכשרה מיועד לאפשר למטפלים לשלב את העבודה בשיטה בתוך מהלכי טיפול דרך הבעה קולית-תנועתית אותנטית, מגוונת ומדויקת.

השנה הראשונה פתוחה גם לכל מי שמעוניין לעבור תהליך אישי חוויתי בשיטה.

תנאי קבלה:

1 השתתפות ביום פתוח לתכנית או בסדנת קיץ.

2. ראיון אישי עם סמדר אימור.

דרישות הקורס

  • נוכחות והתנסות במפגשים (מינימום 80% מהמפגשים).
  • קריאת חומר ביבליוגרפי.
  • תרגול הגישה מחוץ לשיעור באופן עצמאי אחת לשבוע.
  • התנסות ואימון בקבוצות קטנות בין מפגשי הלימוד – לפחות 6 מפגשי תרגול קבוצתי לאורך השנה.
  • הממשיכים להסמכה ידרשו לשנת אסיסטנטיות ופרקטיקום בוגרים.

שיטת הלימוד

התרגול מתרחש בתוך מגוון הקשרים התייחסותיים: מעבודה אישית בחלל קולי משותף, דרך עבודת זוגות ועד עבודה קבוצתית רבת-משתתפים. אנו מזמינים אל המרחב את כל מה שרוצה לעלות ולקבל ביטוי באותו רגע, באמצעות הגוף והקול, ולומדים לנוע בגמישות בין ביטוי עצמי והקשבה לאחר, בין החלטות ובחירות מודעות לבין התמסרות אל התהליך שקורה מעצמו (עשייה ללא-עשייה), כאופנים משלימים של נוכחות יצירתית.
העבודה הקולית-תנועתית מזמנת מצבים חוזרים ונשנים של "טראנס קל", משחק (PLAY, Winnicott) וזרימה (FLOW, Csikszentmihalyi), והופכת מצבי תודעה מיוחדים אלו לנגישים ומוכלים יותר במסגרת העצמי האינטגרטיבי.
התרגול הוא הזמנה לתכנים ודפוסים מעכבי צמיחה וחיות, להתחיל לנוע לכיוון של טרנספורמציה.

מורים אורחים:

תכנית ההכשרה מארחת כל שנה מורים מהארץ מחו'ל. בשנת הלימודים הבאה 2017-18 נארח לדנה בת 3 ימים את הרקדנית, כוריאוגרפית ואמנית האימפרוביזציה רנה מילגרם מצכיה. כמו כן נארח את בתיה שכטר לסדנה של "קונטיניום", ואת שיר סופר לסדנה של אובר-טונים ועבודה עם קערות טיבטיות וקולנים.

מבנה ומשך התכנית

  • 24 מפגשים שבועיים בימי ד', בין השעות 10.30-15.00 לשנה א' וב'
  • שנה ב' לומדים עם שנה א' עד 15:30 ומ-16:00 עד 18:00 כקבוצה נפרדת.
  • סדנה בת שלושה ימים –הגוף המודע- שיטת לבאן, מתנועה התפתחותית לאימפרוביזציה. עם רנה מילגרם מצ'כיה.
  •  ריטריט/אינטנסיב – סדנא מתמשכת בת שלושה ימים מלאים בסיום כל שנת לימוד.

לשנה א':

סה"כ 24 מפגשים בימי רביעי –144 ש'א

סה'כ 6 מפגשים בסדנה וריטריט- 56 ש'א

סה'כ לתכנית: 200 ש'א.

לשנה ב':

סה'כ 26 מפגשים בימי רביעי 9.30-18.00 (יומיים נוספים בסוף התכנית לסיכום הכשרה של שנה ב')- 208 ש'א

סה'כ 6 מפגשים בסדנה וריטריט- 56 ש'א

סה'כ לתכנית הכשרה שנה ב'- 264 ש'א

תאריך פתיחה: 25/10/17

תעודה: תינתן בתום ההכשרה המלאה.

הרשמה ופרטים נוספים : סמדר 054-5726729

 

חטיבות לימוד – אינטגרציית קול בתנועה

1. יסודות העבודה: פעימה, גל התנועה, צירים, תמיכה, אדמה, מרחבים פנימיים ומרחביים חיצוניים. התכנסות-התרחבות.

2. העצמי המוסיקלי : סיפור הנפש המוסיקלית, הראשונית. שחרור הקול האותנטי.
3. דמויות פנימיות : התיאטרון הפנימי. ריבוי קולות. דמויות מנוגדות ומשלימות. האני המודע.
4. להיות בקשר : אני –אתה, אינטימיות, תחומי משחק חופפים, מובחנות, נפרדות, אחדות, 3 מרחבי התייחסות, חוץ-פנים, הדהוד, שיקוף, ליווי, תמיכה, השתתפות, התמסרות.
5. ריטואל של מעגל ריפוי : מסעו של היחיד בתמיכת השבט. עבודה עם שירי ריפוי בקריאול ועם שירי ריפוי אישיים.
6. העמדה היצירתית: צורה פוגשת זרימה -עבודה עם שיר מוכר בגישת אינטגרציית קול בתנועה.(עם אלמנטיים מתוך הפרקטיקה של התמקדות והקומי)
במהלך חטיבה זו, נתנסה בעבודה עם שיר אישי, בעל טקסט ולחן ידועים. (ניתן לבחור שיר מוכר או מקורי). בעבודה עם שיר אישי, נתרגל את ההתמסרות ללא-ידוע דרך ביסוס הנאמנות לביטוי החוויה ברגע ההווה. נבדוק כיצד הגשת השיר משתנה ומשקפת את התחושה המורגשת, וכיצד היא מושפעת מעבודה בתוך מסגרת (קומפוזיציה) תנועתית. (מנחה רות רבינס)
7. מחוץ לסטודיו : מערות בית גוברין, שירה בכנסיה, פרויקט בשוק מחנה יהודה, פרויקט עירוני-בוא ואשיר לך.

לסיליבוס התכנית

סינפסה » פעילויות »
This entry was posted in פעילויות, שיטת אינטגרציית קול בתנועה, תכנית הכשרה - לימודי תעודה. Bookmark the permalink.