"אקספריון פרימיטיב – המבע הראשוני"
טיפול בתנועה ע"פ שיטתה של פראנס שוט בילמן, צרפת / איילת רנן

טיפול בתנועה, ע"פ שיטתה של פרנס שוט בילמן, צרפת

האקספרסיון פרימיטיב כטכניקת טיפול בתנועה פותחה ע"י פראנס שוט בילמן, מטפלת בתנועה, אתנולוגית ופסיכואנליטיקאית צרפתייה. היא גם גיבשה את התיאוריה הפסיכולוגית העומדת מאחורי השיטה וכתבה מספר ספרים בנושא.

הטיפול בתנועה בשיטת אקספרסיון פרימיטיב הובא לצרפת ב-1970 ע"י הרנס דופלאן, רקדן מהאיטי אשר היה חבר בלהקתה של קתרין דונהאם.
קתרין דונהם – רקדנית ואתנולוגית אפרו אמריקאית אשר עבודותיה הכוריאוגרפיות היו ידועות בשנות ב-60 של המאה הקודמת והושפעו מריטואלים מסורתיים. בחיפושה אחר "תנועה אוניברסאלית" מוצאת דונהאם את שורשי הריקוד בקצב ובאנרגיית החיים שאותם היא מתרגמת לקצב החיים. היא משתמשת בריטואליים של חברות מסורתיות בכוריאוגרפיות שלה ומקשרת בין אתנולוגיה והריקוד המודרני. דופלאן אף מרחיק לכת ורואה באקספרסיון פרימיטיב חזרה לשורשים. לדעתו "פרימיטיבי" הוא מושג המתייחס לראשוניות אוניברסאלית אצל האדם. (פראנס שוט בילמן).

שיטת אקספרסיון פרימיטיב לטיפול בתנועה קיבלה את השראתה מהריקודים המסורתיים ולכן אפשר לראות בה גם מאפייניה עיקריים של ריקודים פולקלוריסטים:

  • חשיבות הקבוצה.
  • הקשר לאדמה.
  • הקצב.
  • שילוב קול.
  • סימטריה וחזרתיות בתנועה.
  • תנועות המהוות סימבול למצבי החיים.
  • חווית הטרנס.

תנועות השיטה בנויות על פי מקצב פשוט ובסיסי הקיים בכל אחד מאיתנו: קצב ההליכה, תנועות זוגיות, תנועות סימטריות (הפעלת שני צדי הגוף) ומנוגדות ולכן השיטה קלה ללמידה גם לאנשים שאינם רקדנים. כאשר אנו נכנסים לקצב ולתנועות אשר חוזרות על עצמן, אנו נכנסים למצב של טרנס קל. מצב הטרנס מזמין השתחררות אשר מגדילה את התנועות ויוצרת תנועות בעלות עוצמה רבה, כל אחד בגבולות היכולת שלו. התנועות יכולות להיות מופשטות, לדמות פעילות ארכיטיפית, אוניברסאלית מעולם החי, הצומח והילדות. הן מאוד קצביות ומלוות בקול המשתתפים. הליווי הווקאלי אינו שייך לשום שפה מוגדרת, הוא בנוי מהברות שונות השייכות לעולם הביטוי המוזיקאלי הלא מילולי.

ב – P.E כמו בריקודים הפולקלוריסטיים קיימים אספקטים ספונטניים של טיפול המחברים את המוזיקה והריקוד בצורה ישירה וברורה. הערך הטיפולי של הריקודים הללו ידוע בכל העולם ובעל אפיון קולקטיבי, אנרגטי וקצבי. הריקוד בצוותא מעצים את החיות, מקשר חברתית, מחנך, מאפשר גילוי עצמי ע"י המשחק עם האחר ומעבר לכל זאת, דרך סידרה של אנלוגיות הריקוד מאפשר לנו לחזור אל זיכרון גופני נשכח.

המטרות הטיפוליות של ה -Primitive Expression

  • בנייה וחיזוק כוח החיים: הקצב מדרבן את האדם וגורם לו לצעוד, הוא מכין את הרקע ודוחף לפעולה.
  • ביסוס קשר עם העולם שמחוצה לנו: הקצב "פותח" את הגוף אל העולם ויוצר את האיזון בין הפנים והחוץ, בין האני והאחר.
  • חיזוק תחושת העצמי: השיטה מאפשרת לרוקד להרגיש את גופו דרך ההשתייכות של התנועות והבנייה ההדרגתית שלהן.
  • בניית ביטחון בסיסי: חמימות הקבוצה והמטפל שעוטפים את המשתתף, ביטחון המגע הקבוע והקצבי עם הקרקע ופשטות התנועות מאפשרים לכולם לחוות הצלחה.
  • הרגשת אחדות גופנית: נטיעת ביטחון עצמי, עבודה על קורדינאציה ותיאום התנועות.
  • יצירת גבולות תומכים לרגשות הלא מודעים שצפים במהלך הטיפול בתנועה. הסיכון של אי יכולת התמודדות עם הרגשות שעולים נמנע או מופחת משמעותית ע"י התנועות המשמשות הגנה ו"עוטפות" את החלקים שקשה להתמודד איתם, במיוחד אם וכאשר הם נחשפים.
  • בניית תבניות תנועה: החוקים הברורים של השיטה מאפשרים להגיע להפרדה ולעבור ממצב של חוסר מובחנות למובחנות .
  • תהליך אינדבידואציה: המטפל מציע תנועות משותפות לכל הקבוצה אך כל אחד חופשי למצוא את זהותו האישית דרך התנועות.
  • השיטה מאפשרת הבעה של צרכים ורגשות אלימים או קשים בתוך המסגרת של הריקוד / טיפול. השימוש בתנועות ארכיטיפיות: לוחם, צייד מאפשרות לתעל את האגרסיביות ולתת ביטוי לצדדים הקשים להתמודדות.
סינפסה » מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים" » ו. מאמרים נוספים »
This entry was posted in ו. מאמרים נוספים and tagged , . Bookmark the permalink.