אגדה: מוסיקה ואובדן החופש / חאזרת איניאת חאן

חאפיז, המשורר הסופי הנודע מהמאה הארבע-עשרה בפרס, סיפר את האגדה הבאה:

"אלוהים יצר פסל חימר בצלמו, וביקש מהנשמה להיכנס אליו. אבל הנשמה סירבה –
משום טבעה החופשי, להתעופף כה וכה, ולא להיות מוגבלת וכבולה בשום מיכל או צורה.
הנשמה לא הסכימה להיכלא מרצון בתוך גוף!אז ביקש אלוהים מהמלאכים לשיר ולנגן, וצלילי המוסיקה של המלאכים הביאו את הנשמה לכדי אקסטזה עצומה:
עד שמתוך האקסטזה הזו, ברצונה להפוך את המוסיקה למובנת יותר עבור עצמה,
נכנסה הנשמה אל תוך הגוף."חאפיז מוסיף:
"לשון האגדה היא, שהנשמה, בשמעה את המוסיקה שניגנו המלאכים, נכנסה אל הגוף.
אך למעשה הנשמה היא עצמה המוסיקה…"
חאזרת איניאת חאן מפרש את האגדה:
"זוהי אגדה נפלאה, ונפלא עוד יותר המסתורין הטמון בה. מפרוש האגדה אנו למדים על שני עקרונות מרכזיים:האחד, שחופש הינו טבעה היסודי של הנשמה. עבור הנשמה – מקור הטרגדיה בחיים האנושיים הוא היעדר החופש ששייך לטבעה המקורי.

והעקרון השני, המסתורי עוד יותר:
הסיבה היחידה לכניסת הנשמה אל הגוף העשוי מחימר (או חומר) הוא רצונה
לחוות 'בגוף ראשון' את המוסיקה של החיים, ולהפוך את המוסיקה הזו למובנת יותר".
כשנחבר יחדיו את שני הסודות האלו, נקבל את המסתורין השלישי, הסוד שנמצא בבסיס כל מסתורין:
והוא שהחלק הבלתי-מוגבל שבתוכנו הופך מוגבל ו-"מקורקע", על-מנת להפוך את החיים על-פני כדור הארץ יותר נהירים, ברורים, מובנים.
משום כך האובדן מלווה ברווח: האובדן של החופש מלווה ברווח של חווית החיים.

וחווית החיים המלאה ביותר היא זו המתקיימת מתוך המגבלה של מה שאנחנו קוראים לו "החיים כאינדיבידואל": חווית החיים שלנו כיצורים נפרדים,
בעלי צורה, מיכל וגבול, המגדירים ומפרידים אותנו מן השלמות חסרת הגבולות.

מה שמושך אותנו אל המוסיקה הוא שהמהות השלמה שלנו כייצורים חיים היא עצמה מוסיקה: התודעה שלנו, הגוף שלנו, הטבע שבו אנו חיים, הטבע שברא אותנו, כל שנמצא תחתינו וסביבנו – הכל הוא מוסיקה".


Hafiz, the great Sufi poet of Persia, told the following legend:
"God made a statue of clay in His own image, and asked the soul to enter into it.
But the soul refused to enter into this prison, for its nature is to fly about freely, and not be limited and bound to any sort of captivity. The soul did not wish in the least to enter this prison.Then God asked the angels to play their music and, as the angels played, the soul was moved to ecstasy.
Through that ecstasy – in order to make this music more clear to itself- it entered this body. "Hafiz says:
"Many say that the soul entered the human body by the help of music,
but the truth is that the soul itself is music".

And Murshid Hazrat Inayat Khan adds:
"It is a beautiful legend, and much more so is its mystery. The interpretation of this legend explains to us two great laws.One is that freedom is the nature of the soul, and for the soul the whole tragedy of life is the absence of that freedom which belongs to its original nature.

The next mystery that this legend reveals to us is that the only reason why the soul has entered the body of clay or matter is to experience the music of life, and to make this music clear to itself.

And when we sum up these two great mysteries, the third mystery, which is the mystery of all mysteries, comes to our mind: that the unlimited part of ourselves becomes limited and earthbound for the purpose of making this life, which is the outward life, more intelligible. Therefore there is one loss and one gain. The loss is the loss of freedom, and the gain is the experience of life which is fully gained by coming to this limitation of life which we call the life of an individual.

"What makes us feel drawn to music is that our whole being is music: our mind, our body, the nature in which we live, the nature that has made us, all that is beneath and around us – it is all music. As we are close to all this music and live and move and have our being in music, it therefore interests us. It attracts our attention and gives us pleasure, for it corresponds with the rhythm and tone which are keeping the mechanism of our whole being intact. What pleases us in any of our arts, whether drawing, painting, carving, architecture, or sculpture, and what interests us in poetry, is the harmony behind them which is music. It is music that poetry suggests to us: the rhythm in the poetry, or the harmony of ideas and phrases.

סינפסה » מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים" » א. מקורות מידע והשראה »
This entry was posted in א. מקורות מידע והשראה, מאמרים: "מסתורי הקול והתנועה האנושיים". Bookmark the permalink.